Nätverket Shenet startar i Öresund för ökad synergi över sundet

Nytt Öresundsnätverk med rötter i Stockholm: nu startar Shenet South med fokus på hållbart liv med guldkant

Idag torsdag håller det nystartade Öresundsnätverket Shenet South sitt första event i Malmö för att om ett par veckor också köra en kick-off på andra sidan bron i Köpenhamn. Två danskor och två svenskor har satt fingrarna på Öresundspulsen och vill jobba för utbytet och synergin över sundet.

Shenet South startade som en spin-off av Shenet-plattformen i Stockholm som sedan 1999 framgångsrikt drivit ett kvinnligt nätverk med fokus på karriär och entreprenörskap.

-Vi hör ständigt att man borde leva med ett så litet negativt avtryck som möjligt för framtida generationer och att en hållbar livsstil har begränsningar, på resande, på vanor, på mat och dryck… men behöver det verkligen vara sant? Vi är 4 tjejer på båda sidor om bron som vill visa på att ett hållbart liv med guldkant är möjligt, säger Johanna Olesen som tog med Shenet-konceptet från Stockholm till Öresund.

Shenet South har som mål att istället göra ett positivt avtryck - både genom karriärer och i privatliv. Nätverket tar också ett bredare grepp om hållbarhetsbegreppet som i grundarnas ögon handlar om långsiktighet i relationer, i nätverkande, i arbetslivet, i konsumtion, etc. Livet ska ge mening OCH vara läckert.

-Shenet South är forumet och frirummet där vi hjälper varandra att göra det möjligt genom att sammanföra Öresundare och utbyta både inspiration och kunskap. Vi skapar mötesplatser genom olika events och happenings, och däremellan använder vi sociala medier som "lim" för att hålla kontakt med medlemmarna, säger Pantea Aram som är en av de fyra grundarna tillsammans med Johanna liksom Christa och Kristine från Danmark.

Första eventet går av stapeln imorgon i Malmö och där kommer bland annat Therese Hoveman från Hoveman Utveckling göra ett inlägg om Hållbart Ledarskap. Maria Forssén som grundade Shenet i Stockholm glädjer sig till ytterligare en expansion av nätverket. Shenet har tidigare också upprättats i Shanghai och Litauen. - Shenet gratulerar sin nya syster i söder Shenet South och välkomnar fler medlemmar till nätverken i de respektive länderna, fler medlemsländer och samarbetsföretag, säger Maria.

Medie/Presskontakt: Johanna Olesen, +46 70 1431996, johanna@ShenetSouth.com

KONTAKTA SHENET SOUTH:

Mer information om nätverket finns på www.shenetsouth.com och facebook/ShenetSouthies. Där kan du också få tillgång till andra sociala medier såsom twitter och instagram, liksom kontaktuppgifter till de fyra tjejerna som finns i både Köpenhamn och Malmö.

De första eventen hålls här:

Shenet South Mingle Malmö. Tema - Hållbart Ledarskap med Therese Hoveman. Torsdag d. 13/2-14 kl. 19-21. Starcom, Östra Kanalgatan 6, 211 41 Malmö

Shenet South Mingle København. Tema - Nya vägar till hållbart liv med Lars Ellyton från Trivselssamtaler.dk Torsdag d. 27/2-14 kl. 19-21. Company Care, Laplandsgade 4, 1, 2300 København S Kris (DK) Tusenkonstnär och projektledare hos Shenet South