Shenet lanseras i Shanghai - svenska kvinnor får en ny exportmöjlighet

Shenet är ett kvinnligt nätverk som startades 1999 i Stockholm av Maria Forssén som ett projekt i det egna företaget Heart of Stockholm. Syftet var att skapa en plattform och ett nätverk för kvinnor som inspirerar till affärer mellan varandra, mellan medlemmar och företag och marknaden i övrigt. Shenets budskap är att det är kul att göra affärer och affärer görs bäst om man tillåts vara sig själv – Business as you are! Sedan starten har ett hundratal evenemang ordnats med tillfällen att träffas, mingla och byta erfarenheter och göra affärer tillsammans och samtidigt inspireras av ämnen/föreläsare – ofta entreprenörer - som gör oss till ännu bättre affärskvinnor. Shenet står med ett ben i kulturvärlden och ett i affärsvärlden, inte minst genom att man sedan den 1 oktober 2004 tog över anrika Galerie Doktor Glas i Kungsträdgården. So Stockholm, som är namnet på denna nya mötesplats för affärs- och kulturstockholm, fungerar såväl som utställningsrum som rum för debatter och lanseringar såsom SHen ”Kvinnorna i Shanghai arbetar hårt, de behöver få möjligheter att utvecklas såväl på det privata som det professionella planet, den utvecklingen kan Shenet ge dem, menar Elby Kwok Drewsen, grundare och VD av Lotus Travel och Scandinavian Perspectives. ”Internationaliseringen av Shenet gör att världen blir mindre för kvinnor och det ger affärsmöjligheter mellan partnerländerna och städerna.” Shenet gör sin jungfruresa till Shanghai till lanseringen den 1 december med representanter från mode- och designvärlden genom Ewa Kumlin, VD Svensk Form, Elin af Klintberg, chefredaktör Plaza Magazine, Bea Szenfeld, modedesigner och designers från Beckmans Designhögskola. Många medlemmar har redan anmält sig till lanseringsresan. “Att nätverk som Shenet satsar på Shanghai är helt rätt i tiden, inte minst genom den kommande världsutställningen. Den svenska designen och arbetet med design för hållbar utveckling passar perfekt i det sammanhanget. Att göra events och nå ut genom nätverk är ett effektivt medel att få ut produkter på en marknad” säger Ewa Kumlin, VD Svensk Form och som tidigare startade och drev Swedish Style in Tokyo. Välkommen till lanseringen av Shenet Shanghai i Stockholm på So Stockholm på torsdag den 27 september kl 18.00 med exklusiva framträdanden av The Nemesus – svensk pop på kinesiska av Louise Tyseng och Sofie Brattberg, produktion Tomas Rusiak och Standfast – Suzanne och Patrick Standfast som slog igenom internationellt med Car Crashes. Se inbjudan www.shenet.nu/shanghai För mer information om Shenet kontakta: Maria Forssén, Shenet 0708-73 36 37 maria@shenet.nu För mer information om resan till Shanghai kontakta: Anna Roos Gorthon Lotus Travel 08-545 188 40 elby@lotustravel.se Lotus Travel är Sveriges största arrangör av resor till Kina. Företaget organiserar även resor till Vietnam och Indien. Scandinavian Perspectives är ett incomingbolag för resenärer från Asien till de nordiska länderna. Lotus Travel Holding som äger de båda företagen har totalt ett sjuttiotal anställda fördelade lika på huvudkontoret i Stockholm och på de lokala kontoren i Kina.

• Ekonomi