Taiwan Week - där kultur och business möts

Taiwan Week 2012 – minifestival i Kungsträdgården

Taiwans representationskontor hälsar allmänheten varmt välkomna till Taiwan Week 2012.

Taiwan, ön mellan Kina och Japan, ligger långt fram inom teknisk utveckling och man uppmärksammas nu även i svensk media. Den 2-7 augusti visas Taiwan upp genom dokumentärfilmer, en designutställning och fotoutställningen ”Taiwan Sublime”.

Besökare inbjuds även att delta i ett inledande seminarium och workshops där man kan få inblick i kinesiska språket, i tal och i skrift.

För program och mer detaljerad information, vänligen se nedan.

Tid: 2-7 augusti, kl. 11:00-19:00. Fri entré

Adress: So Stockholm Gallery, Jussi Björlings allé 5, 111 47 Stockholm.

”Taiwan Sublime” består av fyra bildserier tagna av taiwanesiska fotografer. Utställningen introducerar öns naturlandskap, kulturscen och vardagsliv.

Designutställningen består av produkter från olika taiwanesiska företag. Asus kommer att demonstrera produkter så som Ultra book, All in one PC, Pad Phone och Gaming Notebook. Den taiwanesiska designern Chen Hung-Ming, i dag bosatt i Sverige, kommer att visa upp en cykel som han har formgett. 22 Design Studio kommer att visa upp sin ”cementklocka” och Green in Hand kommer att demonstrera olika souvenirer.

TORSDAG. 2:A AUGUSTI

11:30. Invigning: Invigningstal av Thomas T.S. Cheng, Taiwans representant i Sverige och Caroline Szyber, Riksdagsledamot (KD) och Ordförande för Svensk-Taiwanesiska parlamentarikerförbundet. Presentationer av Jan Söderqvist, frilansjournalist och konsult, Per-Olof Björk, tidigare vd för Ericsson, Asien och Nordöstasien och Max Wang, konsult och Cacao Magazines grundare. Jack Chi-Nan Tseng, doktorand vid Karolinska Institutet, avslutar invigningen med ett kampsportsframträdande.

Vi bjuder på lunch från det Taiwanesiska köket!

FREDAG, 3:E AUGUSTI

13:00-17:00. Dokumentärfilmer om Taiwans matkultur: ”Taiwan’s Night Markets: History and Transformation”, ”Savor the Flavors of Taiwan”, ”Food from the Heaven’s – Taiwan’s Rice Culture”,"Tea – Taiwan’s Golden Treasure” etc.

LÖRDAG, 4:E AUGUSTI

Mandarin & kalligrafi: Under lördag eftermiddag undervisar Formosa kinesiska skolan i mandarin och kinesisk kalligrafi.

SÖNDAG, 5:E AUGUSTI

Mandarin: Under söndag eftermiddag lär HangSheng Mandarin Language Center (tidigare Stockholm Chinese Language School) ut ”rolig, enkel och användbar mandarin”.

MÅNDAG, 6:E AUGUSTI

13:00-17:00, Discovery Channels dokumentärserie om Taiwan: ”Megastructures: EcoARK”, ”Building Magic”, ”Species Wars” m.fl.

TISDAG, 7:E AUGUSTI

13:00-17:00, National Geographics dokumentärserie om Taiwan: ”Taiwan’s Amazing Creatures”, ”Green Gold”, “Star Trackers”, “Super Solar Yacht” etc.

För mer information, kontakta Lily Shu, Taipei Mission in Sweden 0708-73 18 37 shu@tmis.se   eller Maria Forssén, So Stockholm 0708-73 36 37 maria@sostockholm.com

Se även Taipei Missions Facebooksida http://www.facebook.com/pages/Taipei-Mission-in-Sweden/472103719467812#!/pages/Taipei-Mission-in-Sweden/472103719467812

Varmt välkommen!