​aiFi länsvinnare av SKAPA Utvecklingspris

aiFi blir Värmlands representant till SKAPAS Utvecklingspris vid den nationella prisutdelningen i november. Vid en ceremoni i Residenset i Karlstad idag fick aiFi ta emot priset av Värmlands Landshövding Kenneth Johansson samt av Anna Lundmark Lundbergh och Martin Bergstrand från Almi.

“Detta känns jättekul och hedrande för oss. Vi har arbetat mycket med produktutvecklingen och är nära en lansering nu så detta blir en riktig energikick”, säger Fredrik Gunnarsson, VD för aiFi. “ Det finns många intressanta innovationer i Värmland så vi hoppas att vi blir bra representanter för regionen vid finalen i november”.

Priset SKAPA Framtidens Innovatör gick till Marcus Sandén från företaget In.con som med programmet Serv. ska öka lönsamheten för restaurangbranschen.

SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel med syftet att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. (Källa: stiftelsenskapa.se)

Mer om aiFi - Smart Stackable Speakers

aiFi ger möjlighet att uppleva musik tillsammans. Igen.

aiFi är en portabel högtalare baserad på artificiell intelligens – där ljudet blir bättre och starkare tack vare aiFis unika stapelbarhet eller stacking. Bygg små och stora ljudsystem var som helst - med vem som helst.

Lyssna tillsammans
Många människor lyssnar idag på musik i hörlurar i stället för att som tidigare samlas och lyssna tillsammans. En trend som nu håller på att svänga, där tillsammans är ledordet i många sammanhang. Sett ur det hälsoperspektiv som genomsyrar vår vardag så är gemenskap också något som i många kulturer likställs med god kosthållning och träning för att uppnå välbefinnande.

Grundtanken med aiFi är just det sociala i lyssnandet. Genom att människor samlas och stackar sina högtalare tillsammans, fås ett ljudsystem som ger ett både bättre och starkare ljud där varje staplad högtalare tillför värde.

Flexibilitet och portabilitet
I ett hem finns ofta flera olika typer av högtalare där varje enhet har sin plats. Vid TVn, i köket, på nattduksbordet och så vidare. De flesta är tysta största delen av dygnet.

Med portabiliteten och flexibiliteten hos aiFi behövs inte lika många högtalare, de kan förvandlas på många olika sätt under dagen. Som en Soundbar till TVn, som portabla var för sig – eller varför inte stacka en stor ljudanläggning för strandpartyt?

Ny teknologi - smart stapelbarhet
Det unika med aiFi är att den är stapelbar, detta tillsammans med portabiliteten och flexibiliteten gör att man kan man spela musik tillsammans med vem som helst som har en aiFi. Såväl inom- som utomhus. Tack vare möjligheten att stapla högtalare kan man enkelt bygga ljud hur stort som helst och var som helst. Det som tidigare krävde professionell kunskap för att uppnå, sköts nu av aiFis artificiella intelligens.

Vad skiljer då aiFi från andra högtalare på marknaden? Om man väljer att stapla högtalare utan aiFis intelligens förbättras inte ljudet – högtalarelementen kommer att motarbeta varandra och ger ett bara delvis starkare ljud. Dock ett betydligt sämre ljud eftersom ljudvågorna inte sprids på ett homogent sätt. Med aiFis teknologi säkerställs perfekt balans av ton, dynamik och rymd vilket ger en extraordinär ljudbild.

Eller som vi själva säger: Great Alone. Better Together.

(På bilden: Kenneth Johansson, Landshövding Värmland, Fredrik Gunnarsson, aiFi samt Anna Lundmark Lundbergh, Almi)