Prisbelönta högtalaren Soundots får ännu smartare uppföljare – finansieras tillsammans med fansen

Efter en lyckad crowdfunding-satsning 2015 har högtalarmärket Soundots etablerat sig på den skandinaviska marknaden. Nu tar Karlstadsbaserade Sound Dimension AB nästa steg med det prisbelönta, modulära ljudsystemet Soundots.

- Det känns självklart att även fortsättningsvis involvera fansen i utvecklingen, säger Fredrik Gunnarsson, VD och grundare av Sound Dimension AB.

Igår, den 19 juni, lanserade Sound Dimension AB sin nya kampanj på den populära crowdfunding-siten Kickstarter. Målet: att finansiera utvecklingen av Soundots Ai-2, nästa steg i det modulära ljudsystemet Soundots, helt och hållet med hjälp av konsumenter och fans. För att det ska bli av behöver kampanjen dra in $100 000 (ca 870 000 SEK) inom loppet av en månad.

- Det ser vi som fullt möjligt. Vi har lyckats med crowdfunding förut och sitter med ännu mer kunskap och muskler i dag, säger Fredrik Gunnarsson.

Vad är tricket då? Enligt Fredrik Gunnarsson finns det inget.

- Det finns inga genvägar. Allt handlar om transparens i kombination med att skapa en produkt som ljud- och musikälskare faktiskt vill köpa och äga. För oss känns det självklart att även fortsättningsvis involvera fansen i utvecklingen av våra högtalare.

Soundots Ai-2 kommer att vara fullt kompatibel med Soundots Ai-1, vilket går i linje med Sound Dimensions vision om att högtalare inte ska vara en slit-och-släng-vara.

- När du köper mer ljud av oss byter du inte ut dina äldre Soundots-enheter. Du uppgraderar helt enkelt ditt ljudsystem. Det här har förstås varit relevant även när vi bara jobbat med en produkt – ljudkvaliteten och volymkapaciteten har vuxit exponentiellt i takt med varje adderad enhet - men det känns extra roligt och ännu mer befogat nu när den nya uppgraderingen dessutom kommer med nya, spännande funktioner, säger Fredrik Gunnarsson.

Vilka är de nya funktionerna i Soundots Ai-2 då? Förutom ett grönare, mer hållbart chassi i färgerna Matte Black eller Industrial Gray kommer Soundots Ai-2 att erbjuda:

- 2 st USB-C-portar för ökad kompatibilitet med externa enheter.

- Förbättrad låsmekanism för att koppla ihop enheter sida vid sida med varandra.

- Ett större utbud av färger på RGB-ljuset.

- Förbättrad touch-panel placerad på ovansidan av högtalaren för ökad tillgänglighet.

- Integrerad Bluetooth 5.0.

- En substantiell uppdatering till huvudprocessorn med fyra gånger mer kraft än motsvarande komponent i Soundots Ai-1.

Du hittar Kickstarter-kampanjen genom att klicka här. För intervjuer, bild- och videomaterial eller dylika förfrågningar, vänligen kontakta Sound Dimension AB på nedanstående uppgifter.