Deep Torkel & His Rock ’n’ Roll Stars - ”I Love Dead People” - kanske Sveriges mest ambitiösa skivprojekt?

Torkel Knutsson är allkonstnär med rötterna i punken. Under flera år skrev och regisserade han Burnt out Punks eldcirkus. Som regissör och manusförfattare ligger han även bakom biofilmen Naken och han är nu verksam som producent, regissör och manusförfattare i Hollywood.

Fröet till ”I Love Dead People”, ett av Sveriges mest ambitiösa och galnaste skivprojekt, såddes redan på åttiotalet då Torkel tyckte sig höra en länk mellan Stooges, Funhouse och Miles Davis Bitches Brew och bestämde sig för att försöka fånga det på skiva.

Några årtionden senare gjorde han slag i saken bokade legendariska Atlantis studio och samlade ihop ett gediget gäng vänner och musiker, bl a Åke Eriksson (Wasa Express, Gudibrallan mm), Mats “Magic” Gunnarsson (Diamond Dogs, Thirteen Moons mm), Michael Thimrén (Johnny Thunders Band, Bitch Boys mm), Per Isaksson och Fredrik Jonasson (båda Bizex-B mm), Stefan Björk (Wilmer-X mm) och Christian Falk (Imperiet mm). Och med sin bakgrund som ”sångare” i Stoodes, och Suzie Beats Them All ställde han sig själv bakom mikrofonen.

Resultatet är en hybrid av tung och smutsig psykedelisk rock som ibland påminner om Alice Cooper, Iggy Pop, Led Zeppelin eller Deep Purple, för att i nästa sekund dundra fram som en ångvält av monoton krautrock i stil med Faust. Andra gånger kan det låta som sydstatsrock men nästan obemärkt glida över till något som för tankarna till Swans.

När albumet var inspelat hittades Mats ”Magic” Gunnarsson drunknad och när även Christian Falk gick bort kort efteråt var det svårt för Torkel att närma sig det inspelade materialet. Inte förrän han bestämde sig för att kalla det ”I Love Dead People” och se det som hans sätt att hedra sina döda vänner kunde han färdigställa albumet.

Exklusiv förhandslyssning här:

Deep Torkel & His Rock ’n’ Roll Stars - ”I Love Dead People” (radio edit)

Deep Torkel & His Rock ´n´Roll Stars - Am I Crazy (radio edit)

”I Love Dead People” släpps i en exklusiv utgåva om 500 exemplar. Förpackningen saknar förmodligen motstycke: De handnumrerade skivpåsarna innehåller två färgade dubbelvinyler i gatefold-omslag med tryckta innerpåsar, cd-versioner av albumen, en DVD-dokumentär, en booklet/textfolder, flera klistermärken i olika storlekar samt ett kort för digital nedladdning.

Deep Torkel & His Rock ’n’ Roll Stars - ”I Love Dead People” släpps den 28 september på Erik Axl Sund Records med exklusiv distribution genom Sound Pollution.