DIAMOND DOGS – “Set Fire To It All” – nytt album ute 9/3!

DIAMOND DOGS – “Set Fire To It All” – nytt album ute 9/3!

År 2012 har svenska legendariska bandet Diamond Dogs levererat förstklassig rock’n’roll till omvärlden i 20 års tid. Över 10 fullängdsskivor och en mängd internationella turnéer har de svettat ur sig regelbundet, obemärkta av två decenniers trendväxlingar.

Nu är det dags för nya skivan ”Set Fire To It All”. Med den visar Diamond Dogs en gång för alla varför de återkommande i utländsk press kallas för ”The finest boogie rock collective in the world”. ”Med den här plattan valde vi mellan att sätta punkt för det här långlivade pågående partyt, eller att fortsätta i 20 år till - och vi är tydligen för ängsliga för vad som händer om vi slutar!”, säger sångaren Sulo.

På nya skivan har många av Diamond Dogs gamla medlemmar anslutit sig för att fira jubileet, och tillsammans med flera goda vänner, har det på studiobandspelarna från utvalda tillfällen, fastnat 13 glödande glamrock-spår, vibrerande av nervig energi och erfarenhet. De som har följt denna grupps äventyrliga karriär, kommer att känna igen de olika karaktärernas anslag, och glädjas över samspelet på detta unika album. Diamond Dogs har genom åren inkluderat medlemmar från bl.a. Hellacopters, Wilmer X, Ian Hunter, KSMB, The Facer, Dogs D’Amour, Ulf Lundell, The Solution, och Johnny Thunders. Medverkar på skivan gör även Spike (Quireboys), Dan Baird (Georgia Satellites), Louise Hoffsten, Danny Bowes (Thunder), Ryan Roxie (Alice Cooper) m.fl. Diamond Dogs har under åren turnérat internationellt med bl.a. Nazareth, Ian Hunter, The Cult, Hanoi Rocks, The Damned, The Quireboys, Dan Baird Georgia Satellites, och Sensational Alex Harvey Band.

Legal Records och Sound Pollution presenterar nu “Diamond Dogs / Set Fire To It All World Tour 2012”. Diamond Dogs: Sulo (sång), Duke of Honk (keyboard), Magic Gunnarsson (Saxofon), Fredrik Fagerlund (Gitarr), Lars Karlsson (Gitarr), Martin Tronsson (Bas) och Johannes Drain (trummor).

Facebook: http://www.facebook.com/pages/Diamond-Dogs-Official/217113205031126
MySpace: http://www.myspace.com/diamonddogssweden

Diamond Dogs förra album “The Grit & The Very Soul” är i Spanien av blandade musikkritiker framröstad som bästa internationella skiva 2011, före artister och band som Tom Waits, Foo Fighters, Bon Iver och The Black Keys. www.musicopolis.es/musicopolis-2011-los-mejores-discos-internacionales-del-ano/289792011/

För mer information kontakta:
Carl von Schewen: carl.vonschewen@soundpollution.se