Factory Brains - Modern Day - Ute nu!

Factory Brains - Modern Day - Ute nu!

Stockholmsbandet Factory Brains har trots sin unga ålder redan hunnit med över 100 konserter. 100 konserter som tagit bandet från fritidsgårdarna i Stockholm, via Bluesfestivaler i Ängelsberg, upp till Mosebacke för spelning med Graveyard, vidare ner till Pustervik för en kväll med Daniel Norgren och avslutningsvis ut på förbandsturné med Rival Sons - ett Rival Sons som då specifikt efterfrågat bandet som spport.

Och idag släpps Modern Day, den första singeln från albumet.

Factory Brains bildades 2010 och på sin första skiva (Love like Hours/ Universal Records) hade bandet ett nära samarbete med den alldeles för tidigt bortgågne Peo Berghagen. Bandet skapade ett rykte om sig att vara ett av Sveriges kommande och intressanta rockband, men utan Peo gick saker inte riktigt som det var tänkt och Factory Brains dagar på Universal var över innan det ens riktigt hade hunnit börja. För tre stycken 17-åriga killar - som trodde sig skrivit på för en garanterad väg mot framgång och berömmelse - skulle detta kunnat vara början på slutet för bandet.

Men istället för att deppa ihop ringde bandet upp Janne Hansson och bokade tid i Atlantis Studion för att kunna påbörjaarbetet med sitt andra album Hard Labor. För att förgylla inspelningen med det lilla extra plockades Martin Hederos och Henrik Wind in på klaviatur och Chips Kiesbye kallades in för att producera all sång. Efter avslutad inspelning överläts arbetet med mix och mastring till - det i sammanhanget något udda valet - Jens Borggren (Opeth/Paradise Lost). Valet av Jens är något bandet definitivt inte ångrar vilket gemene lyssnare kommer att bli varse om vid en genomlyssning av Hard Labor.

Vad har då Factory Brains för något att erbjuda oss musiklyssnare år 2015? För att avdramatisera det hela skulle man kunna säga ”i grunden naturligtvis ingenting nytt”. Med det sagt finns det dock i bandets kommande album ett uttryck, ett sound, en variation och en självklarhet som är väldigt få band förunnat. Bandets känslosamma cocktail av rock, americana, blues & soul gör det omöjligt att inte kapitulera inför Factory Brains tunga och innehållsrika musik.

Hard Labor kommer att finnas ute i februari 2016 - är det det nya Rival Sons? Black Keys? Band Of Horses? Wilco? Tom Waits? Rolling Stones?

För ytterliggare info kontakta; Calle Schewen / carl.vonschewen@soundpollution.se