Foto: Mathias Blom

Nale signar med Black Lodge/Sound Pollution!

Bildat 2007 gjorde sig Nale direkt ett namn i den lokala undergroundscenen som ett energiskt metalband som inte stannar för någonting. Med sin explosiva mix av metal och rock och med influenser som sträcker sig från Panteras grooviga thrash till Motörheads kompromisslösa driv och Danko Jones svängiga rock lyckas bandet kombinera dåtid, nutid och framtid till en helhet som känns fräsch 2017.

Musiken känns både modern och innovativ.

Bandets har tidigare släppt två EPs; en självbetitlad 2007 samt "From Shit To Salvation (2009), den senare mixades av grammisvinnaren Chris Laney (Candlemass, Europe, Crashdïet) i den legendariska Polar Studios. 2012 släppte bandet även sin kritikerrosade fullängdsdebut "Ghost Road Blues" tillsammans med producenten Lawrence Mackrory (F.K.Ü, Darkane).

Under sina tio år som band har Nale turnerat med såväl Crucified Barbara som The Resistance samt spelat på klubbar som på de stora festivalerna Getaway Rock, Sabaton Open Air och Wacken Open Air.

Nale har precis avslutat inspelningen av sitt andra album, "Death, Skulls, Satan" som kommer att släppas exklusivt på Black Lodge/Sound Pollution våren 2018.