Rival Sons släpper nytt album!

Rival Sons släpper nytt album!

‘Hollow Bones’ är namnet på Rival Sons nya album som släpps den 10 Juni!

Bandet, ledda av vokalisten Jay Buchanan, har hyllats av kritiker och fans världen över. I Sverige fick senaste albumet ”Great Western Valkyrie” 10/10 av Rockbladet, 5/6 av Svenska Dagbladet och 4/5 av Aftonbladet. I USA utsåg Classic Rock Magazine skivan till ett av årets bästa album 2014.

Och nu är det äntligen dags för ett nytt album från bandet, inspelad och producerad av 2 x Grammy vinnaren Dave Cobb som säger så här om bandet: “Rival Sons are the best rock ‘n’ roll band on the planet!”

Long Beach-bandet har jämförts med storheter många gånger, samtidigt som man har skapat sitt eget sound med fem albums och en EP med sig i gitarrfodralet. Greg Moffitt på BBC beskrev Rival Sons som: ”an electrifying blend of Led Zeppelin, Free, Bad Company, Deep Purple, the Doors and a dozen others” bland annat.

Bandets sångare Jay säger såhär om skivan: “Each record we’ve made has been part of a distillation toward revealing the band’s essence. This record, finally is the release of the unapologetic, wild beast that has long lived within the ribs of Rival Sons howling to be freed.”

Bandets omslag har alltid varit en viktig del av helheten, Storm Thorgerson ligger tex bakom omslaget till Pressure & Time! Den här gången har man låtit konstnären Martin Wittfooth göra omslaget.

Bandets gitarrist Scott Holiday säger såhär "I discovered Martin Wittfooth about half way through making ‘Hollow Bones’. I was immediately drawn into his work. I loved his imagery with animals and felt it was calm and unnerving all at the same time. I also loved the touch of whimsy and beautiful psychedelic overtones he used. First time I saw his work I immediately felt it was right for this album. I won't try to overly interpret the album cover or explain in detail why I believe it works perfectly with the album..but I can safely say I think this just might be my favorite cover of ours yet."

Just nu är bandet ute som support på Black Sabbath The End Tour, som gör nedslag i Sverige som en del av Monsters Of Rock den 9 Juli på Friends Arena. Och det blir Rivals Sons första spelning i Sverige på den nya skivan.

‘Hollow Bones’ släpps på Earache Records med exklusiv distribution i Sverige genom Sound Pollution.

För ytterliggare info, kontakta: Calle Schewen / carl.vonschewen@soundpollution.se / 0703992666

Official site - http://www.rivalsons.comhttp://www.rivalsons.com/tour/
Facebook - http://www.facebook.com/rivalsons