Sad Vacation - The Last Days Of Sid And Nancy

Sad Vacation - The Last Days Of Sid And Nancy

En personlig och närgången genomgång av det stormiga förhållandet mellan Sid Vicious och Nancy Spungen som försöker se bortom myten och tabloiderna.

Den senaste dokumentären från Danny Garcia (The Rise And Fall Of The Clash, Looking For Johnny) tar oss tillbaka till rum 100 på The Chelsea Hotel den 12 oktober 1978. Filmen söker svar på den länge ställda frågan vad som egentligen hände under Sid Vicious och Nancy Spungens resa till New York. Sex Pistols basist åtalades för mord men dog av en överdos innan rättegången började.

Punkrockare och musikentusiaster har länge varit fascinerade över den heroinmissbrukande musikern och kvinnan som påstått ha introducerat drogerna för honom. Sad Vacation: The Last Days Of Sid And Nancy samlar intervjuer från bekanta, musikkollegor och de närmaste vännerna i parets omkrets. Tillsammans med nya dokument från utredningen presenteras här för första gången en ordentlig genomgång av händelserna kring den ödesdigra kvällen med riktig fakta, berättat från dem som var med.

Dokumentären innehåller intervjuer med bland annat Sylvain Sylvain (New York Dolls), Bob Gruen, Walter Lure (The Heartbreakers), Leee Black Childers, Howie Pyro (D Generation), Kenny Gordon (Pure Hell), Cynthia Ross (The B-Girls) samt TRE KEY RESIDENTS från hotellet; Victor Colicchio, ”Neon” Leon Matthews och Ned Van Zandt.

Berättare är Huey Morgan (Fun Lovin’ Criminals) och med musik från bland annat The Heartbreakers, The Boys, The Members, Neon Leon, Pure Hell, Sami Yaffa samt från Sid Vicious.

Filmen visas för första gången den 6 November på Picturehouse Central i London. Och den 9 December släpps DVDn!

För ytterligare info kontakta: Calle Schewen på / carl.vonschewen@soundpollution.se