Sparbanken Syd prisar ung företagsamhet

Sparbanken Syd är sedan många år engagerad i Ung Företagsamhet, där gymnasister under ett år driver ett eget företag. I företagets slutskede deltar man i tävlingen om UF - bästa entreprenör, bästa vara, bästa tjänst och bästa marknadsföring.

Vid studenternas morgonsamling i aulan på Österportskolan i Ystad den 14 juni överlämnade Sparbanken Syd priset för "Bästa tjänst". Priset gick till UF-företaget ”Må Bra” som bestod av Fanny Axelsson-Olsson, Amanda Persson, Hanna Persson, Julia Larsson, Albina Kaltak.

Företaget valde att anordna en mässa som ägde rum den 23/3 2013, i skolans matsal. Temat  för mässan var "må bra" och man bjöd in olika företag i lokalområdet och även andra UF-företag.

Förutom en stor gul check och diplom, erhöll gruppen en prissumma på 2.000 kronor som delades ut av Rolf Ericsson, Sparbanken Syd.

Fakta:
UF (se gärna http://www.ungforetagsamhet.se/) är ett samarbete mellan näringslivet, skolorna och respektive kommuner. Lokalt i Ystads och Simrishamns kommuner finns en UF-grupp bestående av lärare och representanter för näringslivet och kommunerna som träffas regelbundet. Gruppens mål är att lyfta fram vikten av att eleverna på ett konkret sätt under studietiden kommer i kontakt med praktiskt företagande genom UF men även att eleverna får träna på att delta i mässor och andra officiella sammanhang. Speciellt inför den regionala mässan i Malmö, och den nationella i Stockholm, förbereds eleverna genom deltagande i den lokala mässan.