Delårsrapport Sparbanken Syd

Sparbanken Syd har under första halvåret 2012 visat på fortsatt tillväxt och passerat 23 Mdr i affärsvolym, vilket är en ökning med 3,3 % under året. Räntenettot har ökat till 91,9 Mkr (87,4 mkr); en ökning med 5 %.

Bankens rörelseresultat efter kreditförluster uppgick till 29,2 Mkr (14,7 Mkr) vilket är en ökning med 14,5 Mkr. Resultat efter skatt uppgick till 35,2 Mkr (10,4 Mkr).

"Vi såg tidigt under 2012 en positiv trend, och det är glädjande att se ett delårsresultat som bekräftar detta” konstaterar bankens VD Susanne Kallur. ”Sparbanken Syd kommer att fortsätta verka för tillväxt i södra Skåne; dels genom att möjliggöra goda affärer för våra kunder, dels genom de bidrag våra två stiftelser delar ut till organisationer, individer och företag i verksamhetsområdet. Jag är övertygad om att det ger effekt på bankens resultat såväl för helåret 2012 som på lång sikt” avslutar Susanne Kallur.

Sparbanken Syd är en av landets äldsta sparbanker och grundades 1827. Affärsvolymen är idag drygt 24 miljarder. Vi erbjuder våra kunder på såväl privat- som företagssidan ett brett spektra av finansiella tjänster, välutbildade och engagerade rådgivare. Vi har ca 160 medarbetare vid sex kontor i södra Skåne, samt Telefonbank, Internet- och Mobilbank. Sparbanken Syd är en helt fristående sparbank, och har inga aktieägare. Istället återinvesterar vi via våra två stiftelser en del av vår vinst i vårt verksamhetsområde.

Kommunikationschef Jenny Reiman-Ehle, telefon: 0702-31 14 30, e-post: jenny.reiman-ehle@sparbankensyd.se