Funderar du på att starta en stiftelse?

Stefan Öhman på Varmt om hjärtat har träffat Anna Dahlström, private banker, som berättar när det kan vara lämpligt att starta en stiftelse och hur du går tillväga.

När jag har träffat och pratat med flera av de som använt och använder sig av Varmt om hjärtat för att finansiera olika projekt har jag även förstått att olika stiftelser har stor betydelse för flera av deltagarna.

Till skillnad från Varmt om hjärtat, där en liten slant från många kan bli ett betydande belopp, har flera stiftelser en större summa pengar – som de i vissa fall delar ut till väljgörande ändamål. Även om olika större aktörer, till exempel Sparbankstiftelsen Rekarne, har bidragit på många olika sätt genom åren är behovet av kapital i regel större än tillgången.

Det som är värt att titta närmare på är då privatpersoner med betydande ekonomiska tillgångar, med viljan att engagera sig och bidra till att utveckla vår värld.

Jag har träffat med Anna Dahlström på banken och diskuterat vad man ska tänka på om man vill starta en stiftelse.

När kan det vara läge att man startar en stiftelse?

– De kunder jag har träffat som har startat eller funderat på att starta en stiftelse har haft någon fråga som de brinner för. Det kan vara allt från att hjälpa till med utbildning av vissa yrkeskategorier till att hjälpa socialt utsatta eller att dela ut stipendier. De vill kunna se hur deras pengar gör nytta redan under sin livstid. ”Det är roligt att med egna ögon se hur pengarna når fram och gör nytt” som en donator sa.

Hur går det till?

– Om du funderar på att starta en stiftelse kontaktar du oss på banken. Vi kartlägger vi dina behov och gör en förstudie där en konsekvensanalys ingår. I den igår en rekommendation om vilken typ av stiftelse som passar bäst och vilka skattekonsekvenser förslaget får. Vi har ett nära samarbete med Swedbanks Stiftelsetjänst för att ge dig de bästa råden.

Vilka kostnader finns?

– När du startar stiftelsen betalar du en engångskostnad för att få hjälp med stadgar och det praktiska, sedan tillkommer löpande ersättningar till styrelsemedlemmar och revisorer. Detta innebär att den minsta insättningen är 10 miljoner kronor, för att avkastningen på kapitalet ska täcka utgifterna och att stiftelsen ska bestå över tid.

Kontakta Anna eller någon annan rådgivare på Private Banking på Sparbanken Rekarne om du vill veta mer.