1500 andraklassare blir spårfinnare i Skånes Djurpark

Före och efter påskveckan kommer hela 1500 andraklassare att få en pedagogisk heldagsupplevelse i Skånes Djurpark! Förutom egna upptäckter bland djuren kommer det att finnas ett antal bemannade stationer med olika aktiviteter.  Färs & Frosta Sparbank finansierar projektet och eleverna bjuds på både aktiviteter och busstransport.

- Det är fantastiskt roligt att vi får möjlighet att genomföra denna satsning, att få bjuda denna viktiga målgrupp på en avkopplande, kul och lärorik dag bland Nordens djur. Och det är inte hur mycket man lärt sig som är viktigast, utan att barnen under lättsamma former blir intresserade av Nordens djur och natur. Att de blir nyfikna och vill veta mera, säger Suzanne Simonsson, parkens utbildningsansvarige.

En av stationerna är en helt ny fast aktivitet i djurparken, det s.k. Viltspåret. Det är en arrangerad spårstig med spännande upptäckter för alla sinnen där de vilda djuren själva står för innehållet. Under dagen kommer en naturguide att fördjupa upplevelsen ytterligare vid spåret. Vid genomgånget Viltspår får eleverna ett eget spårfinnarcertifikat och kan ta med sig familj och vänner och ge dem den extra upplevelsen som bara en godkänd Spårfinnare kan ge. Viltspåret har utvecklats i samarbete med Naturspåret i Skåne och kommer att byggas ut efterhand.

Vårens projekt är ett pilotprojekt, men samarbetet med Färs & Frosta Sparbank är långsiktigt. Målet är att årligen bjuda in samtliga andraklassare i bankens verksamhetsområde.

- Redan i år märkte vi ett enormt intresse. Av alla som fick inbjudan var över 90 procent intresserade av att komma.  Vi vet att transportfrågan är ett hinder för många klasser att komma och uppleva Nordens djur. Entrén är ju fri för barn t o m 15 år och för en lärare per var 10:e elev. Därför är vi mycket glada över att vi tillsammans med Färs & Frosta Sparbank kan ge eleverna denna möjlighet till en lärorik och rolig dag i Skånes Djurpark, säger Suzanne.

För mer information:

Suzanne Simonsson, utbildningsansvarig, Skånes Djurpark 0413-55 41 72

Se även http://www.fofspar.se/privat/skanes-djurpark/index.htm

• bank
  • sparbank
  • skånes djurpark
  • aktiviteter

Färs & Frosta Sparbank har 18 kontor i 12 skånska kommuner, 275 medarbetare och 147 000 kunder. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är majoritetsägare i banken och har sedan den instiftades år 2000 beviljat mer än 165 miljoner till lokal utveckling i de kommuner där banken är verksam.