Årets sommarlovsentreprenörer firas av i Lund

Under sommaren har skånska ungdomar jobbat som egna företagare inom ramen för konceptet Sommarlovsentreprenör. Sparbanken Skåne och dess ägarstiftelser stödjer satsningen och bjuder onsdagen den 10 augusti på en avslutningsceremoni i Lund – dit även press och media är välkomna.

Totalt är närmare 150 ungdomar i åldrarna 15-20 år inbjudna från Sparbanken Skånes verksamhetsområde, efter att ha deltagit i Sommarlovsentreprenör 2016. Utbildningskonceptet finns i hela Sverige och har i Skåne drivits lokalt av kommuner som Kävlinge, Hässleholm och Sjöbo i samarbete med Sparbanken Skåne.

Avslutningen hålls på onsdag eftermiddag på Grand Hotel i Lund där det blir ”afternoon tea”, underhållning och utdelning av diplom.

– För oss är det viktigt att vara med och skapa sysselsättning för ungdomar under sommarmånaderna. Sommarlovsentreprenör är ett bra komplement till mer traditionella sommarjobb. Det är viktigt att uppmuntra entreprenörskap och vi är stolta över att stödja driftiga sommarlovsentreprenörer i kommuner runt om i vårt verksamhetsområde, säger Magnus Månsson, VD för Sparbanksstiftelsen Finn.

Tillsammans med Sparbanken Skånes andra två ägarstiftelser, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Sparbanksstiftelsen 1826, har Sparbanksstiftelsen Finn gått in med ekonomiskt stöd till genomförandet av Sommarlovsentreprenör 2016.

Press och media är varmt välkomna till avslutningsceremonin.

Tid: Onsdagen den 10 augusti, kl 15-17
Plats: Grand Hotel i Lund

Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 290 miljoner kronor delats ut.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

• sparbanksstiftelsen färs & frosta
  • sparbanksstiftelsen 1826