Allemansfonderna lärde svenskarna att spara

Den första april var det 25 år sedan Swedbank Roburs första Allemansfonder startades. När Allemansfonderna kom, så fick folk med vanliga inkomster möjlighet att investera i aktier och många av dem har blivit förmögna med hjälp av sitt månadssparande.

- På 1980- och 90-talen började verkligen var och varannan svensk att spara på Allemanssparkonto eller i Allemansfonderna, eftersom de var skattegynnade sparformer, säger Maths Malmström, Marknadschef i Sparbanken 1826.

Sparbanksidén
Skattegynnat sparande var ett bra sätt att förmå svenskarna att spara mer och regelbundet, vilket är en av grundbultarna i Sparbanksidén.

- I början gick inte sparandet i Allemansfonderna så bra, de flesta kunder valde att spara på Allemanssparkonto, fortsätter Maths. Efter en tid började kunderna förstå fördelarna med fonder och växlade över från Allemanssparkonto till Allemanssparfond och de gjorde ett bra val. De som sparat 300 kronor i månaden sedan 1 april 1984 har fått en genomsnittlig avkastning på cirka åtta procent per år.

Från folkhem till "fondhem"
Allemansfondsparandet ledde till att många kunder har en god levnadsstandard idag. Många av dem har blivit förmögna med hjälp av sitt månadssparande i Allemansfonderna.

Att spara minst lika viktigt nu som då
Sparandefrågan är lika aktuell idag som för 25 år sedan, speciellt nu när sänkt inkomstskatt och fallande bolåneräntorna ger mer pengar över i plånboken. Drygt en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har inget sparkapital alls eller som mest 10 000 kronor trots att hushållen de senaste åren har fått högre inkomster. Det visar rapporten "Så sparar svenskarna IV" från Institutet för Privatekonomi som kom i mars.

- Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder att få koll på sin ekonomi och ge dem konkreta förslag på hur de kan fatta bättre ekonomiska beslut, t ex om sparande. Kunderna ska helt enkelt sätta oss i arbete och det är det vi är till för, avslutar Maths Malmström.

Maths Malmström, Marknadschef, vVD, 044-13 83 07 eller 0706-31 18 50
Läs hela rapporten "Så sparar svenskarna IV" på www.sparbanken1826.se

Fakta om Sparbanken 1826

• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
  • 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildades en regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 44 miljarder kronor.
    Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.

• Hässleholm