Boindex steg under fjärde kvartalet 2008 - hushållen har åter fått bättre råd till boende och sparande

Swedbanks Boindex, som mäter husköpkraften utifrån småhuspriser, bolåneräntor och hushållens arbetsinkomster, steg till 108,7 för riket som helhet, jämfört med 97,2 kvartalet innan. Under fjärde kvartalet sjönk bolåneräntorna markant samtidigt som medianpriset på småhus föll tillbaka och hushållen fick högre förvärvsinkomster. Därmed bidrog samtliga tre delkomponenterna i Boindex positivt till husköparkraften.

Under fjärde kvartalet sänkte Riksbanken styrräntan 3 gånger med totalt 2,75 % och bolåneräntorna sjönk markant, vilket bidrog till att Boindex steg. Sparbanken 1826 sänkte under samma period den rörliga* boräntan med 3, 02 %. Under 2009 har sedan räntorna fortsatt nedåt och idag är räntan för ett rörligt* bolån 2,35 %, vilket innebär en sänkning med totalt 4,10 %-enheter sedan toppnoteringen den 7 oktober på 6,45 %.

Ett räkneexempel utifrån ovanstående räntesänkningar och Swedbanks Boindex, där medianpriset för en villa i Kristianstad är 1.090.000 kr och i Hässleholm är 870.000 kr, visar att villaägarna får 3.724 kr respektive 2.972 kr lägre lånekostnad före skatteavdrag varje månad.

- För de kunder som drabbats av lågkonjunkturen, med varsel, arbetslöshet, sömnlösa nätter och oro för sin ekonomiska situation är de fallande räntorna välkommet. Det ger dem en chans att övervintra, säger Magnus Larsson, Kreditchef i Sparbanken 1826.

Å andra sidan för den som har jobb och dessutom bolån har 2009 börjat mycket bra. Sänkt inkomstskatt och fallande bolåneräntor ger mer pengar över i plånboken. Ska man då spara eller slösa? Ann-Louise Harsten, Chef för Spara & Försäkra vet råd:

- Vårt råd är att placera de extra hundralapparna, ibland t o m tusenlappar, i ett månadssparande. Vi hjälper till att räkna fram hur mycket varje kund får över per månad. Ett månadssparande kan bli en skön buffert den dag bolåneräntorna vänder upp igen. Som kund bör man fundera på vilka olika sparmål man har. Exempelvis en buffert för sämre tider eller oväntade utgifter, spara till en semesterresa, köpa bil om ett år, renovera kök, bygga till huset, trygga din framtida pension, eller någon annan livsdröm.

- Vilken sparform man ska välja beror på vilket mål man har med sitt sparande, säger Ann-Louise Harsten.

Oavsett ekonomisk situation är Sparbankens uppdrag att förmedla trygghet och vi hjälper våra kunder att få koll på sin ekonomi och ger dem konkreta förslag på hur de kan fatta bättre ekonomiska beslut, d v s rådgivning.

- Kunderna ska helt enkelt sätta oss i arbete och det är det vi är till för, avslutar Ann-Louise och Magnus samstämmigt.

Kommunala Boindex
Hässleholms kommun avancerar från en 8:e till en 6:e plats med ett index på 172,5. Kristianstads kommun ökar sitt Boindex från 126,2 till 142,5 och får en 11:e plats i kommunrankingen. Både Hässleholm och Kristianstad har en mycket god husköparkraft och tillhör den exklusiva skaran av 25 kommuner som har ett Boindex över 100. Antalet kommuner med Boindex under 100-strecket är 25 stycken, vilket är 7 färre jämfört med förra kvartalet. Osby och Ö Göinge kommuner redovisas inte separat, utan ingår i gruppen Övriga kommuner med ett index på 170,4. Resterande kommuner i Skåne, som redovisas separat, har alla ett Boindex under 100-strecket.

Läs hela Boindexrapporten på www.sparbanken1826.se

*3-månads bundet villalån

Magnus Larsson, Kreditchef, 044-13 82 24 eller 070- 970 98 50
Ann-Louise Harsten, Chef Spara & Försäkra, 044-13 83 30 eller 070-595 48 12
Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, 044-13 83 33 eller 070-533 25 42

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
• 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildades en regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 44 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.

• Hässleholm