Elektronisk avisering – ett miljövänligt alternativ

Allt fler företag erbjuder idag sina kunder elektroniska fakturor. Så även Sparbanken 1826, som sedan november 2009 är miljöcertifierad och ser det som naturligt att erbjuda kunderna ett miljövänligt alternativ. För kunderna blir det även billigare. Avisering via posten kommer fr o m 1 januari att kosta 45:- medan e-avisering inte medför några ökade kostnader.

Sedan november 2009 är Sparbanken 1826 miljöcertifierad enligt ISO 14001:2004.  Ända sedan 1826 har omtanken om bygden och dess invånare varit en viktig del av bankens verksamhet och därför ser bankens det som naturligt att erbjuda kunderna ett miljövänligt alternativ till utskick via Posten.

- Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt och därför hoppas vi att även kunderna väljer vårt miljövänliga alternativ, säger Ingelise Gudmann, miljöansvarig i Sparbanken 1826.

Allt fler företag erbjuder idag elektroniska fakturor som med automatik hamnar i kundens internetbank. Precis på samma sätt fungerar e-aviseringen från Sparbanken 1826. Avier för lån i Sparbanken, Swedbank Hypotek, bankfack och bankkortskrediter skickas elektronisk till Internetbanken utan extra kostnad* för kunden. Avier som skickas via Posten kostar idag
15 kronor.

- För att dels täcka våra kostnader och dels styra över fler kunder till ett miljövänligt alternativ ändrar vi fr o m den 1 januari 2011 priset till 45 kronor. Byt därför till e-avisering redan nu, uppmanar Magnus Larsson, Kreditchef i Sparbanken 1826.

* Internetbanken inkl dosa kostar 75:-/år.  Betalningstjänsten kostar 80:-/år.

Magnus Larsson, Kreditchef, 044-13 82 24 eller 0709-70 98 50
Ingelise Gudman, Stabschef Betala och miljöansvarig, 044-13 84 36 eller 0702-48 28 03

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 – Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 – Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 – Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 – Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 – Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 53 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank – Nära dig.