Friends får största delen av Sparbanken 1826 julgåva

Sparbanksidén innebär att banken värnar om bygden och de som bor här. Ända sedan starten 1826 har denna vilja att ge tillbaka följt med som en röd tråd genom bankens verksamhet. I år tog banken hjälp av kunderna och Facebook för att bestämma belopp och fördelning av bankens julgåva.

- Vi ser gärna att bankens gåva kommer barn och ungdomar till del och därför nominerade vi Friends, Clownronden och Min Stora Dag. Sedan lät vi våra kunder bestämma belopp och fördelningen, berättar Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826.

Röstningen har pågått mellan den 7 och 14 december och förutsättningen var att skänka 20 kronor för varje gillare på bankens Facebook-sida och när rösterna summerades fanns det 2.144 gillare .

- När det är jul ska man ju vara extra snäll och därför höjer vi beloppet till 25 kronor per gillare, totalt 53.600 kronor, fortsätter Bo Bengtsson.

Friends fick 40 % av rösterna och de två andra kandidaterna fick 30 % vardera. I kronor räknat får Friends 21.440 och de andra två organisationerna vars 16.080 kronor, som kommer att användas här i bankens verksamhetsområde.

- Det här var ett nytt sätt för oss att fördela julgåvan och vi tackar alla dem som engagerat sig och röstat på Facebook, via telefon eller på något av våra 20 kontor, avslutar Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15

• min stora dag
  • julgåva
  • friends
  • clownronden

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 verksamhet utgår från det personliga mötet och ett helhetsansvar för att utveckla och trygga kundernas ekonomi. Vår vinst stannar i våra hemtrakter för att bidra till samhällets och bankens utveckling.  Med en affärsvolym på 55 miljarder och drygt 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge, är vi idag Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund.

Om Clownronden
Clownronden är en grupp sjukhusclowner som består av professionella artister som är specialutbildade för att arbeta med sjuka och funktionsnedsatta barn och ungdomar. Varje vecka besöker Clownronden barnklinikerna i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Ystad och Landskrona.

Friends
Friends uppdrag är att stoppa mobbning. De utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Deras vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet. Friends arbetar långsiktigt genom utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskap och engagemang hos vuxna och barn. De har idag närmare 40 anställda med varierande bakgrunder. Gemensamt är att alla har stor erfarenhet av arbete med barn och unga såsom pedagoger, lärare, idrottstränare, beteendevetare och liknande. Genom fyra regionkontor finns Friends representerade i hela landet och har sedan starten 1997 samarbetat med ca 1.500 skolor.

Min Stora Dag
Min Stora Dag är en insamlingsstiftelse som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Varje år insjuknar hundratals barn i Sverige i sjukdomar med en svår livspåverkande, inte sällan livshotande, diagnos. Min Stora Dag mål är att ge dessa barn någonting underbart att drömma om när dagarna är långa och behandlingarna tuffa.