Handbollssverige satsar för ökad samhällsgemenskap

Svenska Handbollförbundet och Handbollslandslaget vill öka tillgängligheten till handboll på elitnivå för familjer som normalt sett inte kommer i kontakt med sporten. I grunden handlar det om ett samhällsansvar där handbollen används som medel för inkludering.

Vid fyra tillfällen under vintern kommer familjer som annars inte har kontakt med handboll att bjudas in till stora handbollsevenemang i Skåne. Det görs i andan av att handboll är en sport för alla. Bakom satsningen står Svensk och Skånsk Handboll och Handbollslandslaget i samarbete med Sparbanken Skåne.

Rent konkret gäller det EM-matcher den 6 december i Kristianstad och 5 december i Malmö samt svenska herrlandslagets sista förberedelsematcher den 7 och 9 januari inför VM i Frankrike.

– Vi tar ett nytt steg för öka inkluderingen i handbollen och i förlängningen i hela samhället. Vi är mycket glada för att Sparbanken Skåne är med och gör det möjligt. Sedan lång tid är banken en stor samarbetspartner till Skånes Handbollsförbund och många skånska klubbar. Vi har samma mål och önskningar om att erbjuda barn och ungdomar möjligheten att idrotta, trivas och växa tillsammans, säger Emme Adébo, verksamhetschef på Skånes Handbollsförbund.

Sparbanken Skånes engagemang i handboll sträcker sig från föreningsnivå till regionnivå och nu alltså även landslagssammanhang. Framöver kommer många av de stora matcherna på nationell nivå att kunna spelas i Skåne.

– Handbollsintresset i Skåne är enormt och det kryllar av skåningar och skånskor i alla våra landslag. Det är heller ingen slump att många landskamper spelas i Skåne då arrangemangen alltid håller mycket hög klass och publikintresset är stort. För några veckor spelade herrarna i Sparbanken Skåne Arena och stämningen när Simon Jeppsson skulle landslagsdebutera i sin hemmahall var mäktig. Vi strävar hela tiden efter att handboll ska vara en sport för alla och är glada att Sparbanken Skåne bokstavligen hjälper till med detta, säger Stefan Lövgren, VD för Svenska Handbollslandslaget AB.

Majoritetsägare i Sparbanken Skåne är Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Sparbanksstiftelsen 1826. Stiftelserna förvaltar vinst från bankrörelsen och ser till att den kommer samhället till godo genom olika typer av stöd, stipendier och utvecklingsprojekt.

– Vår förhoppning är att satsningen tillsammans med Svensk Handboll ger många fina handbollsupplevelser och att ännu fler tjejer och killar kan dra nytta av allt positivt som kommer genom idrottande och föreningsliv, säger Magnus Månsson, VD på Sparbanksstiftelsen Finn.

Emme Adébo, verksamhetschef Skånes Handbollsförbund, 070-587 49 78
Stefan Lövgren, VD Svenska Handbollslandslaget, 070-811 85 93
Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

• sparbanksstiftelsen färs & frosta
  • sparbanksstiftelsen finn
  • sparbanksstiftelsen 1826
  • svenska handbollförbundet
  • skånes handbollsförbund
  • svenska handbollslandslaget

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 320 miljoner kronor delats ut.