Katarina Andrén ny VD för Sparbanksstiftelsen Finn

Ny VD för Sparbanksstiftelsen Finn är Katarina Andrén. Hon lämnar närmast ett jobb som ansvarig för externa relationer på Ekonomihögskolan i Lund, där hon tillika varit VD för Stiftelsen Partnerskap.

Sparbanksstiftelsen Finn är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen erhåller vinstutdelning från banken och ser till att delar av pengarna går tillbaka till det lokala samhället i form av stipendier, projekt och utvecklingsbidrag. Tillsammans med Sparbanken Skånes två andra ägarstiftelser återinvesterades ifjol cirka 60 miljoner kronor.

– Det har varit en lång process, men vi i styrelsen är väldigt glada över att kunna presentera Katarina Andrén som ny VD. Jag är övertygad om att Katarina med sina erfarenheter kan utveckla stiftelsen ytterligare, säger Bo Lundgren, ordförande i Sparbanksstiftelsen Finn.

Vid sidan av arbetet på Ekonomihögskolan har Katarina Andrén mångårig erfarenhet från bankvärlden, bland annat som valuta- och räntehandlare, kapitalförvaltare och marknadsansvarig för SEB i region syd.

– Jag ser fram mot den spännande utmaning som mitt nya uppdrag innebär. Det ska bli fantastiskt kul att arbeta tillsammans med Sparbanken Skåne och de övriga ägarstiftelserna och föra fram sparbanksidén här i Skåne, säger Katarina Andrén.

Hon tillträder som VD för Sparbanksstiftelsen Finn efter sommaren och ersätter Magnus Månsson som lämnar rollen som VD för att bli Sverigechef i fintechbolaget Zmarta.

Bo Lundgren, styrelseordförande Sparbanksstiftelsen Finn, 070-615 46 51
Katarina Andrén, tillträdande VD Sparbanksstiftelsen Finn, 070-547 52 00

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

• sparbanksstiftelsen finn