Kunderna i Sparbanken 1826 kan känna sig trygga

I grunden finns det ingen risk för insättarnas pengar vare sig i Sparbanken 1826 eller någon av de svenska storbankerna. Alla de svenska bankerna visar god lönsamhet och styrka och såväl våra myndigheter som våra politiker visar stort förtroende för det svenska bankväsendet.

- Sparbanken 1826 är en stabil bank med god lönsamhet och vi har bättre soliditet än affärsbankerna. Våra kunder kan känna sig trygga, säger Bo Bengtsson VD i Sparbanken 1826.

Krisen i Sverige grundar sig inte på bankernas finansiella ställning utan på bristande förtroende mellan banker som härstammar från stora kreditförluster i USA och som sedan spridit sig till Europa. Därmed har även den svenska bankmarknaden smittats av oron. Den svenska Riksbanken har genom åtgärder säkerställt att de svenska bankerna klarar sin likviditet. Därmed har bankerna i Sverige förutsättningar för att klara sig igenom den finansiella oron.

Trots bättre resultat och soliditet än t ex Handelsbanken har Swedbank drabbats hårt av negativ ryktesspridning och spekulation kring aktiekursen.

- Vi är därför extra tydliga med fakta för att bryta denna negativa trend, fortsätter Bo Bengtsson. Fakta är att Swedbank har ett eget kapital på ca 140:-/aktie, prognostiserad vinst är 20:-/aktie och senaste utdelning var 9:-/aktie. Kursen har idag stigit något och handlas nu till ca 87:-.

- Jag har dock respekt för bekymren på de globala finansiella marknaderna och följer utvecklingen med stort intresse. Vi har många oroliga kunder och mitt råd till dem är att inte handla i panik utan att man som sparare går tillbaka till sitt ursprungliga sparbeslut. Ofta har det beslutet föregåtts av en noggrann genomgång av den egna ekonomin, riskvilja och vilken sparhorisont man har. Är man orolig bör man kontakta sin rådgivare för att se över fördelningen av sitt sparande, avslutar Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15

Fakta om Sparbanken 1826
25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.

2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildades en regional Sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 46 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank - Nära dig.

21 kontor i 4 kommuner