Minskad kontanthantering ska ge tryggare vardag

Banker, kunder och handel, måste hjälpas åt för att minska kontanterna i samhället.
Det skulle innebära en tryggare vardag för både bankens medarbetare och kunder. Samtidigt som investering sker i slutna kontantsystem uppmanar därför Sparbanken 1826 kunderna att minska kontanthanteringen genom att öka användningen av kort, Telefon- och Internetbank.

Säkerhetsarbetet har genom åren alltid varit mycket viktigt för Sparbanken 1826. Ett arbete som bedrivs långsiktigt för att bibehålla och förstärka säkerheten på bankens kontor. Sparbanken 1826 har kontinuerligt investerat i ny teknik för att hålla en hög säkerhetsnivå, men också parallellt arbetat med att minska den faktiska kontanthanteringen i bankens lokaler.

- Vi vill sända en klar och tydlig signal till omvärlden att vår säkerhet är hög och att vi värnar om vår personal och våra kunder, säger Marcus Nilsson, Affärschef i Sparbanken 1826.

Sparbanken 1826 har genom ett antal aktiva beslut minskat kontanterna i banklokalerna. Bl.a sker uppräkning av dagskassor numera utanför banken av tredje part och för insättning av pengar finns speciella insättningsautomater på flera av bankkontoren.

- Sedan något år tillbaka investerar vi även i slutna kontantsystem för att på så sätt helt ta bort exponeringen av kontanter på våra kontor, fortsätter Marcus Nilsson.

Problemet med kontanthanteringen kan bankerna dock inte själva lösa och därför arrangerade Sparbanken 1826, under fjolåret, tävlingen ”Kan du vara kontantfri en månad?” för att uppmärksamma kunder och handeln på fördelarna med att minska på kontanterna.

Bankens omsorg om personal och kundernas säkerhet innebär att man även framöver kommer att fokusera på att ytterligare minska kontanthanteringen på kontoren. Banken uppmanar därför till ökad användning av bank- betal- eller kreditkort för sina inköp och Telefon- och Internetbanken för betalningar och kontoöverföringar.

- För våra kunder kan en minskad användning av kontanter i ögonblicket upplevas som ett bekymmer, men vi är dock övertygade om att alla vid närmare eftertanke inser att säkerhet om liv och egendom alltid går först, inte minst efter rånet på vårt kontor i Broby avslutar Marcus Nilsson.

Marcus Nilsson, Affärschef, 044-13 86 01

• Brott, juridik, rättsfrågor

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 – Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 – Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 – Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 – Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 – Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 53 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank – Nära dig.