Money Week uppmärksammas på skånska skolor

Att ta klivet in i vuxenvärlden kan bli tufft för den som inte tränat på att hantera sin ekonomi. Sparbanken Skånes skolprojekt Ung Ekonomi lär ungdomar om pengars värde. I samband med den internationella temaveckan Money Week genomför banken extra många föreläsningar på skolor runt om i Skåne.

Sparbanken Skåne träffar varje år tusentals elever på högstadie- och gymnasieskolor i verksamhetsområdet för att prata privatekonomi. Sista veckan i mars arrangeras Money Week, en temavecka då just utbildning i ekonomi för barn och unga uppmärksammas på olika håll i världen. Sparbanken Skåne är en av de medverkande aktörerna och genomför under veckan inte mindre än 15 föreläsningar på fyra orter i Skåne

– Med bättre koll på sin egen ekonomi kan man lättare påverka sin framtid, säger Anna Stéen, föreläsare på Ung Ekonomi i Sparbanken Skåne.

Money Week inleds idag måndag med ett lärarseminarium i Malmö på temat ”Att inspirera och förmedla kunskap om privatekonomi”. Seminariet är kostnadsfritt och arrangeras av Swedbank och Sparbankerna i samarbete med Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen Skåne.

– Dagens unga växer upp i ett snabbrörligt konsumtionssamhälle, med möjlighet till snabba lån bara ett par knapptryckningar bort. En grundläggande tanke i sparbanksidén är att främja en hållbar privatekonomi och med Ung Ekonomi vi vill skapa förutsättningar för en bra start på det privatekonomiska livet, säger Sparbanken Skånes marknadschef Maria Wallinius.

Ifjol genomförde Sparbanken Skånes två föreläsare inom Ung Ekonomi 194 föreläsningar på 25 orter, från Ystad i söder till Osby i norr. 4 600 elever deltog i samtal om pengar, sparande, lån och entreprenörskap. Ung Ekonomi finansieras av bankens ägarstiftelser Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Finn.

Maria Wallinius, marknadschef Sparbanken Skåne, 046-37 18 71
Anna Stéen, Ung Ekonomi, Sparbanken Skåne, 046-16 23 75

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 320 miljoner kronor delats ut.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

• ung ekonomi