Näringslivsdagarna 13-14 oktober 2010 - Sparbanken 1826 medverkar till näringslivets utveckling

Under två dagar, med början idag, kommer nya affärskontakter att knytas under Näringslivsdagarna som arrangeras i Kristianstad. Sparbanken 1826 är en av sponsorerna, som tack vare 1969-års Sparbankslag kan vara en samarbetspartner för företagarna och näringslivet i vår region. På Näringslivsgalan den 14 oktober i Kristianstad Arena kommer Sparbanken 1826 att utse Årets UF-företagare.

Så sent som 1969 trädde den lag i kraft som sparbankerna länge väntat på. Den nya lagen innebar att sparbankerna och jordbrukskassorna kunde konkurrera med affärsbankerna på lika villkor. Den största förändringen var att företagsmarknaden blev tillgänglig även för sparbankerna.

I förra veckan kunde man läsa i Tidningen Kristianstad att över 50 nya företag registrerats i Kristianstad under augusti och september. Drygt hälften av dem samarbetar med Sparbanken 1826.

- Ända sedan 1969 har vår andel av företagsmarknaden ökat och idag är vi ett naturligt alternativ när företagen ska välja samarbetspartner, säger Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad i Sparbanken 1826.

Sparbanken 1826 vill medverka till näringslivets utveckling i regionen och bankens engagemang har genom årens lopp haft stor betydelse, t ex som en av huvudsponsorerna till Kristianstadsdagarna.

- Vi tror på vår region och att vi får se fler framgångrika människor och företag här. Det gynnar både banken och näringslivet i stort, fortsätter Mikael Forsberg.

Skapandet av en utvecklingsstiftelse 2004 har bl a lett till att flera olika näringslivsorganisationer kunnat utveckla sin verksamhet.

- Sedan stiftelsen startade 2004, har vi delat ut mer än 30 mkr till olika projekt, berättar Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826.

- Omtanken om den uppväxande generationen är en viktig del i Sparbanksidén och vi vill gärna inspirera unga entreprenörer att bli framgångsrika företagare. Därför är Sparbanken 1826 guldpartner till Ung Företagsamhet i Skåne, avslutar Mikael Forsberg.

Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad & vVD, 044-13 82 17 eller 0702-55 94 33
Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 – Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 – Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 – Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 – Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 – Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 53 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank – Nära dig.