Pressinbjudan: 30 000:e eleven vandrar på Skåneleden

Den 22 november uppnår antalet femteklassare som vandrat utmed Skåneleden i projektet "Banken och Skåneleden" 30 000. Det blir två klasser från Vårfruskolan i Lund som passerar 30 000‐strecket vid sitt besök i Fulltofta – och som bjuds på Skåneledstårta efter halva vandringen. Press är välkommen att vara med på tårtkalaset eller delta i delar av vandringen.

Totalt har femteklassare från tolv kommuner i Skåne trampat 24 000 mil tillsammans med utbildade naturvägledare sedan starten år 2000 – vilket motsvarar sex varv runt jorden. Under dessa mil har eleverna fått ta del av natur‐och kulturhistoria, allemansrätt, naturens biologiska mångfald och människans sätt att bruka skogen – både genom praktiska övningar och i samtal med naturvägledarna. Eleverna kan dessutom vara med i en fototävling genom att ta bilder på ett bestämt tema under sin vandring (som laddas upp på flickr.com).

Projektet Banken och Skåneleden är ett samarbete mellan Färs & Frosta Sparbank och Stiftelsen Skånska Landskap. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta finansierar projektet till större delen.

- Stora delar av bankens överskott går tillbaka till bygden, gärna genom långsiktiga projekt som kommer så många som möjligt till del. Med skåneledsvandringarna kan tusentals barn, år efter år, ta del av det levande klassrum som naturen utgör, säger Bengt Sture Olsson, ordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta

- Vi tror att barns nyfikenhet, upptäckarglädje och motivation ökar när klassrummet får flytta ut i naturen lite då och då. Att kunna erbjuda elever och lärare dessa vandringar utan att det kostar något för skolan tycker vi är väldigt positivt, säger Stefan Olsson, vd Stiftelsen Skånska Landskap.

Från Stiftelsen Skånska Landskap deltar Stefan Olsson, vd och Anders Larsson, projektledare. Från Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta deltar Bengt Sture Olsson, ordförande och från Färs & Frosta Sparbank deltar Charlotta Fraenkel, informatör. Tid: den 22 november klockan 12.00 Plats: Fulltofta Naturcentrum (mellan Höör och Hörby) Anders Larsson möter upp dem som vill delta vid parkeringen. Tårtutdelningen är cirka 400 meter bort, där klasserna äter lunch.

Anmäl till: Lena Arenbo, Kommunikatör, Stiftelsen Skånska Landskap 044‐309 39 31, 0768‐89 01 92, lena.arenbo@skane.se

Kontakt:Anders Larsson, projektledare, 0451‐81006 Stefan Olsson, vd Stiftelsen Skånska Landskap, 0768‐870223 Bengt Sture Olsson, ordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 0730‐77 71 30

Om Banken och Skåneleden

"Banken och Skåneleden" är ett samarbetsprojekt mellan Färs och Frosta Sparbank, Stiftelsen Skånska Landskap och Region Skåne. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är huvudfinansiär, övriga finansiärer är Stiftelsen Skånska Landskap och Stiftelsen Skogssällskapet. Projektet riktar sig till elever i årskurs 5 i Färs & Frosta Sparbanksverksamhetsområde i följande kommuner: Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Simrishamn. Skogssällskapet genomför projektet på uppdrag av Stiftelsen Skånska Landskap. Mer information: www.skaneleden.se och skanskalandskap.skane.com