Pressinbjudan: Skånska skolklasser prisas för bästa naturbild

Skånska femteklassare har under hösten vandrat på Skåneleden i friluftsprojektet En dag på Skåneleden, som drivs av Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta i samarbete med Sparbanken Skåne. Eleverna har haft uppdraget att dokumentera naturupplevelserna i en fototävling. Nu prisas tolv av bidragen.

Projektet En dag på Skåneleden ordnades första gången år 2000. Under hösten har 3 473 elever och 298 lärare deltagit. Tanken är att barnen ska få möjlighet till en dag ute i skog och mark under skoltid, för att på så sätt väcka intresse för naturen och inspirera till nya kunskaper om flora och fauna.

Med start imorgon, tisdag, uppmärksammar vi de vinnande bidragen i fototävlingen som är en del av En dag på Skåneleden, med prischeckar till klasserna. Medier är välkomna att vara med när vinnarna hyllas på Sparbanken Skånes kontor på respektive ort.

Tisdag 8/12
Kävlinge, Nygatan 1, kl 9:00
Eslöv, Södergatan 2, kl 10:30
Höör, Storgatan 42, kl 12:00
Hörby, Nygatan 22, kl 13:15

Onsdag 9/12
Svalöv, Herrevadsgatan 11 D, kl 9:30
Lund, Kyrkogatan 9, kl 12:00 (två vinnande bidrag)
Staffanstorp, Torget 5 B, kl 13:30

Måndag 14/12
Sjöbo, Gamla Torget 6, kl 9:00
Ystad, Stora Östergatan 49, kl 9:00
Tomelilla, Centralgatan 10, kl 10:30
Simrishamn, Dammgatan 1, kl 13:00

Välkommen!

Finansiär bakom En dag på Skåneleden är en av Sparbanken Skånes ägarstiftelser, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, som liksom de två andra ägarstiftelserna har till uppdrag att förvalta vinsten från banken och se till att den kommer det lokala samhället till godo. Sedan starten år 2000 har mer än 40 000 barn deltagit i vandringarna.

Bidragen i fototävlingen presenteras på:
www.flickr.com/photos/bankenochskaneleden/albums
Bilderna är fria för nedladdning och publicering.

Nomie Gustafsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 0416-261 91
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 280 miljoner kronor delats ut.

• en dag på skåneleden
  • sparbanksstiftelsen färs & frosta