Pressinbjudan - Utvecklingsstiftelsen stödjer kulturens, näringslivets

Såväl kultur som näringsliv och föreningsliv får del av Sparbanken 1826 överskott när Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 delar ut höstens bidrag den 16 november. Tiotalet organisationer får dela på pengarna.

När sparbanksidén föddes i Skottland för 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 .

- Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Sedan stiftelsen startade 2004, har vi delat ut mer än 30 mkr till olika projekt.

På presskonferensen presenteras de organisationer som får bidrag från stiftelsen och du får möjlighet att ställa frågor till representanter från några av mottagarna.

Tid och Plats:
16 november kl. 10.00 på Sparbanken 1826, Ö Boulevarden 54, 5:e vån. (ingång mot Domus)

Närvarande:
Per Frankenius, Ordförande Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Bo Lundgren, Verkst. tjm. Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Göran Nilsson, CONNECT Skåne
Mikael Fredholm, Siesta!
Anette Björkqvist, ACTIVE LIFE Olofström

Välkomna!

Bo Lundgren, verkst tjm i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Per Frankenius, Ordf. i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på 32 miljoner.

Stiftelsen grundades på initiativ av Sparbanken 1826 som ända sedan banken startade 1826 värnat om bygden och dess invånare. Idag är banken Sveriges äldsta sparbank med många kunder i Kristianstads, Hässleholms, Osby, Olofströms och Östra Göinge kommuner.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive
den 1 oktober.