Sparbanken 1826 får kreditbetyg BBB av Standard & Poor´s

Sparbanken 1826 har idag erhållit kreditbetyg BBB av ratinginstitutet Standard & Poor´s och blir därmed den första svenska sparbanken som har en officiell rating. Ratingen skapar förutsättningar för att banken ska få tillgång till den institutionella kapitalmarknaden

I förra veckan redovisade Sparbanken 1826 sitt delårsresultat som stabilt. Idag bekräftas det när Standard & Poor´s gav banken kreditbetyget BBB. Banken blir därmed den första sparbanken i Sverige som har en officiell rating.

I sin bedömning lyfter Standard & Poor’s fram bankens nära samarbete med Swedbank, sin goda intjäningsförmåga och kapitalisering som positiva egenskaper.

- Ratingen är ett viktigt steg i vår process att säkerställa att banken klarar framtida myndighetskrav på likviditet och ekonomisk ställning, säger VD Bo Bengtsson.

Kreditbetyget BBB är ett mycket bra betyg med tanke på bankens storlek och företagsform.

- Vi är stolta och glada för den rating vi har fått av Standard & Poor´s. Den skapar förutsättningar för att banken ska få tillgång till den institutionella kapitalmarknaden, avslutar Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15
Åsa Grundström, Ekonomichef, 044-13 82 44 eller 0706-14 82 44