Sparbanken 1826 främjar sparandet hos barn och ungdomar

Redan från bildandet har Sparbanken 1826 haft en sparfrämjande uppgift. Sparbanks-veckan som genomfördes första gången 1958 är i särklass den kampanj som stimulerat barn och ungdomar mest till att spara. 2008, 50 år senare, är det fortfarande viktigt att upplysa barn och ungdomar om fördelarna med ett regelbundet sparande. Därför anordnar Sparbanken 1826 en spardag i morgon den 25 september.

Sparbanken 1826 vill vara en vän för livet och kan vi hjälpa barn och ungdomar att börja spara tidigt hinner de bygga upp ett bra kapital. Och även en liten summa per månad kan bli ett stort belopp på lång sikt, som kanske kan användas till körkort eller till en egen bostad.

- En tömd sparbössa då och då kan bli en bra ekonomisk grund att stå på inför livet. Ännu bättre är ett regelbundet sparande med automatiska överföringar varje månad, säger Carin Åkesson ansvarig för årets spardag.

Spardagen den 25 september skall främja till ökat sparande
Den 25 september är det spardag på Sparbanken 1826. Föräldrar och barn välkomnas att tömma sina sparbössor och barnen får en present.

Sparbössans historia går tillbaka ända till antikens Grekland, ca 300 år före Kristus. Idén att använda sparbössan i den sparfrämjande verksamheten kom från USA vid sekelskiftet och 1902 delade banken ut 300 hemsparbössor för att stimulera sparandet. Banken rekommenderade då att bössorna skullen öppnas var tredje månad så att medlen kunde sättas in.

Hur ser då framtidens sparbössa ut?

- Under spardagen startar vi en tävling för alla barn, där de ska rita eller tillverka framtidens sparbössa, avslutar Carin Åkesson.

Några få procent kan bli stora belopp
Idag rekommenderar vi våra kunder att ha ett regelbundet sparande med automatisk överföring varje månad. Placeras dessa pengar på ett bra sätt kan slutsumman bli hög. Börsen svänger upp och ner, men på längre sikt kan aktiesparande ge bättre avkastning än räntesparande. På 15-20 år kan några få procents bättre avkastning bli till stora belopp. Det är alltid en fördel att sprida riskerna i flera fonder.

Ett sparexempel: Sedan 1984 till och med december 2005 har 200 kronor per månad vuxit till 72 074 kronor på ett Kapitalsparkonto och till 251 110 kronor i en allemansfond. Totalt sparat belopp är 52 200 kronor.

Carin Åkesson, Marknadsavdelningen, telefon 044-13 83

Värt att veta
Lyckoslanten, som kom ut med sitt första nummer till världsspardagen 1926, var tänkt som ett hjälpmedel för att främja sparandet hos unga människor. Förr var lärarna sparbankerna förlängda arm i kampen mot slöseri och lättsinne och därför såg man även Sparbankernas Lärarkalender som en viktig trycksak när den kom ut.

• Hässleholm