Sparbanken Skåne lanserar ny internetbank

Den 4 februari lanserar Sparbanken Skåne i samarbete med Swedbank och andra svenska sparbanker en ny internetbank i betaversion, utvecklad i nära samverkan med över 40 000 kunder. Betaversionen är anpassad för alla plattformar och är därmed den första svenska internetbank som fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som i datorn.

Sedan oktober 2015 har kunder i Sparbanken Skåne, Swedbank och andra sparbanker kunnat medverka som beta-testare av nya internetbanken – ett erbjudande som över 40 000 kunder nappat på. Beta-testarnas engagemang i form av synpunkter och konkreta förslag till förbättringar har haft stor betydelse för den beta-version som nu lanseras brett.

– Med teknik i framkant och ett stort engagemang från våra kunder skapar vi en modern och användarvänlig internetbank. Att göra det enklare för våra kunder att uträtta sina bankärenden är något vi hela tiden strävar mot. Vi är tacksamma för alla som tyckt till och ser nu fram mot nästa fas där vi tillsammans utvecklar tjänsten ytterligare, säger Maria Wallinius, marknadschef på Sparbanken Skåne.

Nya internetbanken beta blir tillgänglig för samtliga privatkunder som loggar in från och med den 4 februari. Den nya internetbanken beta innehåller runt 85 procent av de mest använda tjänsterna och kommer successivt att byggas på med nya funktioner. Kunderna kommer enkelt att kunna röra sig mellan det gamla och nya gränssnittet.

En av de största skillnaderna från tidigare är att den nya sajten anpassar sig efter olika plattformar, med så kallad responsiv design. Som första bank erbjuder Sparbanken Skåne och Swedbank därmed sina kunder en lika bra användarupplevelse av internetbanken i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Det är en modern digital kundanpassad bank som är rustad att möta den teknik och de innovationer vi ännu inte känner till, men som väntar runt hörnet. Vi kommer till exempel att kunna koppla på andra aktörers digitala tjänster i ännu högre grad än vi gjort tidigare, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank och Sparbankerna.

Maria Wallinius, marknadschef Sparbanken Skåne, 046-37 18 71
Lotta Lovén, chef digital utveckling på Swedbank och Sparbankerna, 070-815 51 66

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

• sparbanken skåne
  • swedbank