Sparbanken Skåne utökar succéprojektet Unga Jobb

Sparbanken Skåne har drivit det framgångsrika ungdomsprojektet Unga jobb sedan 2013. Nu utökas Unga Jobb med en nysatsning i Höörs kommun, där tolv arbetslösa ungdomar tas in i projektet och får en praktikplats på ett lokalt företag.

Finansiärer till Unga Jobb är Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Öresund. Projektet drivs i samarbete med Arbetsförmedlingen, Skåneidrotten och det lokala näringslivet.

Hittills har ett fyrtiotal ungdomar varje år fått chansen till tio veckors arbetspraktik, antingen på banken eller på ett företag. Efter senaste årens etablering i Hässleholm och Kristianstad startas nu projektet även i Höör. Uppföljningar visar att cirka 40 procent av deltagarna hittar någon form av anställning efteråt.

– Sparbanken Skåne vill bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Därför gör vi tillsammans med våra ägarstiftelser ett flertal satsningar på barn och unga, bland annat inom området privatekonomi. Just projektet Unga Jobb handlar om den så viktiga introduktionen på arbetsmarknaden. Vi vet att detta blir en betydelsefull rad i meritförteckningen och i flera fall har praktiken lett direkt till anställning, säger Maria Wallinius, marknadschef på Sparbanken Skåne.

Deltagarna i Unga Jobb är mellan 18 och 24 år och har varit arbetslösa tre månader eller mer. Förutom praktiken får de även genomgå en två veckors förberedelsefas med föreläsningar, studiebesök och olika övningar.

Bland företagen som tar emot en praktikant finns Häggenäs Sjukhem i Ludvigsborg.

– Arbetslösheten bland unga är en oerhört viktig fråga. Det gäller att snabbt komma in i jobb, annars blir det lätt en ond cirkel där självförtroendet urholkas. I det sammanhanget vill vi vara med och göra skillnad, säger Cisell Eliasson som driver Häggenäs Sjukhem.

Maria Wallinius, marknadschef Sparbanken Skåne, 046-37 18 71
Cisell Eliasson, Häggenäs Sjukhem, 0415-510 34
Håcan Nilsson, projektledare Sparbanken Skåne, 070-516 59 40

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

• unga jobb