Stipendiater prisades på nationaldagen

Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse instiftade år 2009 stipendier för främjande av Musik och Kultur bland ungdom. Stipendiat skall vara bosatt inom Tyringe gamla kommun* samt vara inskriven och deltagande elev i Kulturskolan Hässleholm. Stipendiaterna utses av lärarna på Kulturskolan.

Under nationaldagsfirandet i Åparken i Tyringe prisades årets stipendiater;

1.000 kr Milla Karp, saxofon
1.000 kr Ellen Alm, klarinett

2.000 kr Robin Eek, tvärflöjt
2.000 kr Jonna Nordström, piano

3.000 kr Filippa Bengtsson, piano/sång
3.000 kr Rebecka Wahlgren, klarinett

Stipendiet kan vara på 1.000 kr, 2.000 kr eller 3.000 kr beroende på vilken årskurs stipendiaten går i. Stipendiet är tänkt att användas för stipendiatens fortsatta utveckling inom musik och kultur. Exempelvis till hjälp för inköp av noter, delbetalning av instrument eller kostnad för att åka på läger.

För ytterligare information
Karin Persson, verkställande tjänsteman i Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse, 0708-85 14 32 Anders Nilsson, Ordförande i Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse, 0708-44 03 26
Susanne Hagelin Bengtsson 0733-25 13 69

Om Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse
Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse bildades den 17 december 2007 på initiativ av styrelsen i Tyringe Sparbank i samband med fusionen med Kristianstads Sparbank. Utvecklingsstiftelsens syfte och mål är att inom Tyringe gamla kommun stödja projekt som har stor betydelse för bygden, nu och i framtiden. Sedan bildandet 2007 har stiftelsen beviljat bidrag på drygt 2,3 miljoner.
Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive den 1 oktober.

*Ursprungligen Finja, Matteröd, Hörja, Röke och Västra Torups församlingar.

• tyringe sparbanks utvecklingsstiftelse
  • tyringe sparbank
  • tyringe
  • utvecklingsstiftelse
  • sparbanken
  • sparbanken 1826

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 har en affärsvolym på 57 miljarder och ca 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge. Banken är Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund. Verksamheten utgår från det personliga mötet och en helhetssyn för att utveckla och trygga kundernas ekonomi.