Stor donation till ny sjöräddningsbåt i Ystad

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, ägare till Sparbanken Skåne, donerar drygt 1 miljon kronor till en ny sjöräddningsbåt som kommer att ligga i Ystad hamn från och med våren 2017.

Sjöräddningsstationen i Ystad bemannas av 13 frivilliga som ser till att en båt kan lämna kaj inom 15 minuter efter inkommet larm - och detta dygnet runt, sju dagar i veckan. Verksamheten drivs ideellt och är helt beroende av medlemsavgifter, gåvor och donationer.

- Båten innebär ett stort lyft för Ystads sjöräddningsstation eftersom den har ett säkrare framdrivningssystem utan propellrar som gör att man kan gå riktigt nära land och människor som ligger i vattnet. Den är mindre och därmed enklare att bemanna, säger Tord Hallenberg, uppsyningsman på sjöräddningsstationen i Ystad.

Den nya båten blir ett viktigt komplement till den befintliga sjöräddningsbåten i Ystad och beräknas vara på plats under våren 2017. Modellen heter ”Gunnel Larson”, är 8,4 meter lång och 2,7 meter bred och har en maxfart på 34 knop.

- Sjöräddningens arbete gör livet till havs tryggare för många och sker dessutom helt ideellt. Som ägare till Sparbanken Skåne, med en bred kundbas i regionen, vill vi bidra till att verksamheten har de båtar som behövs för att klara snabba insatser. Vi delar med oss, säger Lennart Haglund, Styrelseordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Inbjudan
Lördagen 16 juli firas Sjöräddningssällskapets dag i Ystad med öppet hus. Lennart Haglund, styrelseordförande för Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, överräcker en gåvocheck till Sjöräddningssällskapets representant kl 13 vid Hjortenbryggan. Medier är varmt välkomna att närvara.

Nomie Gustafsson, vd Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67
Lennart Haglund, styrelseordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 070-557 51 29
Tord Hallenberg, Uppsyningsman Sjöräddningsstationen i Ystad, 031-76 14 252

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 290 miljoner kronor delats ut.

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

• sparbanksstiftelsen färs & frosta
  • ystad
  • sjöräddning
  • sjöräddningsbåt
  • sydkusten
  • ystad hamn
  • bank
  • sparbank

• Skåne

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.