Swedbank Boindex kvartal 1 2009: Mycket god husköpkraft i Hässleholm

Husköpkraften i Hässleholm stärktes kraftigt under första kvartalet trots samtidigt stigande huspriser. Även Kristianstads kommun tillhör den övre halvan i kommunrankingen. Det visar Swedbanks Boindex som presenteras idag.

- Ett markant lägre ränteläge och förbättrade inkomster under första kvartalet medförde att invånarna här fick allt bättre råd med sina husköp vilket är mycket glädjande, säger Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef i Sparbanken 1826.

Medianpriset för ett småhus i Hässleholm var 908000 kr under första kvartalet 2009. Det innebär en ökning med 38000 kr sedan föregående kvartal, då samma hus kostade 870000kr. I Kristianstads kommun ökade medianpriset med 130000 kronor till 1180000 kr.

Boindex är 100 när hushållen använder 15 procent av sina arbetsinkomster före skatt till bolånekostnader. Ligger index över 100 går en mindre del av inkomsten till bolånen och husköpkraften ligger över normen.

I Hässleholm var Boindex 214,3 för första kvartalet 2009, jämfört med 172,5 fjärde kvartalet 2008. Det innebär att hushållens inkomster nu är drygt 114 procent högre än inkomsten som krävs för att ha råd med husköpet enligt normen. Kristianstads kommun ökar sitt Boindex från 148,0 till 170,9 och får en 13:e plats i kommunrankingen. För riket som helhet ökade Boindex under första kvartalet 2009 jämfört med kvartalet innan, från 110,6 till 134,4.

Kommunerna med högst husköpkraft är Skellefteå, Piteå och Karlskoga. Lägst husköpkraft har de tre storstadsregionerna samt Uppsala och Helsingborg.

- Än en gång kan vi konstatera att våra hemtrakter är ett bra alternativ till Malmö/Lund-regionen och det stärker vår tro på vår region och att vi får se fler och framgångsrika företag och människor här, avslutar Jörgen Svensson Dahl.

För ytterligare information:
Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, Sparbanken 1826, 044-13 83 33
Cecilia Hermansson, chefekonom, Swedbank, 08-58591588 eller cecilia.hermansson@swedbank.se