Swedbank Boindex kvartal 2, 2012: Förbättrad husköpkraft i Kristianstad och Hässleholm

Husköpkraften stärktes ytterligare under det andra kvartalet i Kristianstad och Hässleholm – det visar Swedbanks Boindex som presenteras idag.

I Kristianstad sjönk huspriserna till den lägsta nivån sedan fjärde kvartalet 2009, medan de i Hässleholm steg marginellt. Det lägre ränteläget och hushållens förbättrade förvärvsinkomster bidrog till att husköparkraften stärktes i båda kommunerna.

- Att ränteläget sjönk, samtidigt som hushållens förvärvsinkomster förbättrades, bidrog till att kommuninvånarna fick allt bättre råd med sina husköp, både i Kristianstad och Hässleholm säger Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef i Sparbanken 1826.

Medianpriset för ett småhus i Kristianstad var 1 278 000 kronor under andra kvartalet 2012. Det innebär en minskning med 172 000 kronor sedan föregående kvartal, då samma hus kostade 1450 000 kronor. I Hässleholm var medianpriset under andra kvartalet i år 825 000 kronor, vilket är en ökning på 2 000 kronor sedan första kvartalet, då medianpriset uppgick till 823 000 kronor.

Boindex är 100 när hushållen använder 15 procent av sina arbetsinkomster före skatt till bolånekostnader. Ligger index över 100 går en mindre del av inkomsten till bolånen och husköpkraften ligger över normen.

I Kristianstad var Boindex 159,2 för andra kvartalet 2012, jämfört med 135,9 kvartalet innan. Motsvarande siffror för Hässleholm var 234,8 för andra kvartalet respektive 227,8 kvartalet innan. Det innebär att hushållens inkomster i Kristianstad nu är 59,5 procent och i Hässleholm 127,8 procent högre än inkomsten som krävs för att ha råd med husköpet enligt normen.

Siffrorna i dessa båda kommuner kan jämföras med riket som helhet. Här ökade Boindex under andra kvartalet 2012 till 126,6, jämfört med första kvartalet 2012 då Boindex uppgick till 116,3.

Kommunerna med högst husköpkraft är Örnsköldsvik, Piteå, Gislaved och Ljungby. Lägst husköpkraft har Stockholmsregionen, Uppsala samt Helsingborg.

Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef i Sparbanken 1826, tfn: 044-138 333
Cecilia Hermansson, chefekonom, Swedbank, tfn 08-5859 1588 eller e-mail: cecilia.hermansson@swedbank.se

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 har en affärsvolym på 55 miljarder och drygt 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge. Banken är Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund. Verksamheten utgår från det personliga mötet och en helhetssyn för att utveckla och trygga kundernas ekonomi.