Unga företagare prisas på Hässleholms Galakväll

I samband med Hässleholms Galakväll prisar Sparbanken 1826 det UF-företag som presenterat ”bästa affärsplan” i Hässleholms kommun. En prischeck ska inspirera ungdomarna till framtida entreprenörskap. Pristagarna hemlighålls dock in i det sista.

Engagemanget för UF-företagande är mycket stort i Hässleholm. Detta är mycket tack vare ett engagerat arbete av bl a Rolf Rantzow, som under flera år varit ordförande för UF Skåne.

- När någon brinner för en uppgift som Rolf, så ger det också resultat – i det här fallet att många ungdomar får pröva på att driva Företag, säger Håcan Nilsson, Sparbankschef Hässleholm.

Morgondagens företagare finns i dagens skolor och visionen för Ung Företagsverksamhet, UF, är därför att ge unga människor en tro på sin egen företagsamhet. På så vis bidrar UF till att skapa tillväxt i Sverige.

- Att skapa tillväxt i regionen är även en av sparbankens grundidéer och därför känns det inspirerande att dela ut pris till morgondagens företagare. Pristagarna är dock fortfarande hemliga, säger Michael Engel, Chef Företag Hässleholm i Sparbanken 1826.

Sparbanken 1826 vill medverka till näringslivets utveckling i regionen och banken är därför engagerad i galakvällen som en av guldsponsorerna.

- Vår huvuduppgift är att hjälpa de många människorna och företagarna i vår region att utveckla sin ekonomi. Om fler människor och företag, i våra hemtrakter, blir framgångsrika kommer det att gynna näringslivet i hela regionen, fortsätter Michael Engel.

En mängd olika priser kommer att delas ut under galakvällen. Bl a kommer Miljönämndens miljöpristagare, Frysboxen AB, att ta emot ett pris på 20.000 kronor.

- Banken är sedan 2009 miljöcertifierad och Frysboxens verksamhet överensstämmer därför väl med vårt miljöarbete. Det tycker vi är extra kul, då de till vardags sköter sina bankaffärer på vårt kontor i Tyringe. Årets nyföretagare, Saed Kazemi, brukar vi träffa på vårt kontor i Hässleholm och vi skickar ett stort grattis till honom, avslutar Michael Engel.

Michael Engel, Chef Företag Hässleholm, 044-13 83 24 eller 0767-68 83 24
Håcan Nilsson, Sparbankschef Hässleholm, 0451-430 57 eller 0705-16 59 40

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 – Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 – Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 – Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 – Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 – Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 53 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank – Nära dig.