Uppåt för Skåne i ny konjunkturmätning

Konjunkturen för skånska småföretag pekar uppåt. Sysselsättningstillväxten ökar och optimismen spirar. Det framgår av rapporten Småföretagsbarometern 2016 som presenteras av Företagarna i samarbete med Swedbank och Sparbankerna.

Totalt sett finns en mycket positiv framtidstro bland Skånes småföretagare, men det märks också regionala variationer. Sydöstra delen av länet visade en starkt stigande trend ifjol på många punkter, men faller tillbaka något i årets mätning.

I sydväst runt Lund och Malmö utvecklas småföretagens omsättning relativt sett starkast i årets regionala Småföretagsbarometer, medan Nordostskåne visar den bästa sysselsättningstillväxten. Kristianstad är liksom tidigare år ett draglok i nordöstra delen av länet.

– Från bankens sida ser vi en fortsatt god tillväxt i Skåne, inte minst bland små och medelstora företag. Branscher som utmärker sig positivt vad gäller investeringar inom vårt verksamhetsområde är bland annat lantbruk, bygg- och IT-sektorn. Vid sidan av detta ser vi att turismen fortsatt är viktig för regionen, säger Johan Fjelkner, bankchef på Sparbanken Skåne.

Rapporten Småföretagsbarometern har tagits fram av organisationen Företagarna sedan 1985. Den baserar sig på en undersökning bland 4 000 företag i det privata näringslivet med 1-49 anställda. Småföretagsbarometern är landets största konjunkturindikator för småföretag, med syftet att belysa de kort- och långsiktiga tillväxtutsikterna.

– Det är roligt att vi får positivt besked av de skånska småföretagen, som vill expandera, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef för Företagarna i södra Sverige.

Rasmus Roos, bankchef Sparbanken Skåne (uttalar sig för Sydvästskåne), 046-16 23 11
Mikael Forsberg, bankchef Sparbanken Skåne (uttalar sig för Nordostskåne), 044-13 82 17
Johan Fjelkner, bankchef Sparbanken Skåne (uttalar sig för Sydostskåne), 0416-261 77
Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna, 070-441 28 94

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

• småföretagsbarometern
  • företagarna