Utvecklingsstiftelsen bidrar till regionens utveckling

Sparbanken 1826 avsätter medel till Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, som har som syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i vår region.

När sparbanksidén föddes i Skottland för över 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826.

- Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Allt från varmbadhus år 1896 och Frälsningsarméns slumverksamhet 1938 till nyföretagare, scouter, hårdrockare och bollsportare på Täppetstranden under 2000-talet.

Nedanstående organisationer har beviljats bidrag från utvecklingsstiftelsen:

Rampen Skåne Nordost AB: Totalt 900.000 kr för åren 2012-2015
Rampen bedriver sedan halvårsskiftet 2009 inkubationsverksamhet i nordöstra Skåne med kontor på Krinova, Norra Station samt Färe Industricenter. Verksamheten har uppvisat goda resultat, som visar på ett stort behov av denna typ av verksamhet i vår region.

Ekonomiskt och ekologiskt stärkt odling av stärkelse:
Totalt 380.000 kr för åren 2012-2014
Stiftelsen lantbruksforskning (SLF) har tillsammans med Hushållningssällskapet i Kristianstad och Sveriges lantbruksuniversitet startat ett projekt för att stärka svensk potatisproduktion.

O-Ringen 2014 i Skåne: 200.000 kr/år i tre år
O-Ringen är världens största orienteringstävling och pågår under en vecka i slutet av juli varje år med fem tävlingsdagar. Tävlingen arrangeras år 2014 för 50:e gången och nordöstra Skåne med Kristianstad som centralort har tilldelats evenemanget.

Vittsjö IK Damsektionen, Talangprojekt 2013: 75.000 kr
Antalet ungdomar och lag minskar idag inom föreningslivet. För att råda bot på detta kommer Vittsjö IK att starta upp ett projekt inom damfotbollsverksamheten för att långsiktigt verka för en föreningsverksamhet med många aktiva.

NyföretagarCentrum, Hässleholm: 25.000 kr/år i tre år
NyföretagarCentrum hjälper alla som vill starta ett eget företag genom kostnadsfri och konfidentiell rådgivning.

NyföretagarCentrum, Olofström: 10.000 kr/år i tre år

Tillväxt i nordöstra Skåne: 100.000 kr/år i två år
Ett utökat samarbete mellan privata och offentliga aktörer i Hässleholm och Kristianstad ska skapa förutsättningar för utveckling av ett ”Twin-City-centrum” i nordöstra Skåne. Genom en ny doktorandutbildning vid Högskolan Kristianstad förutses satsningen bidra till ökad tillväxt i hela regionen.

Unga chefer: 150.000 kr
Pengarna ska användas till ett projekt för killar och tjejer i åldern 25-35 år, som vill bli chefer. T ex avdelningschefer i större företag eller ta över i familjeföretag. Ambitionen är att arrangera nätverks- och inspirationsträffar, ledarprogram, marknadsföringsprogram och kurser i t ex arbetsrätt under ett års tid. Allt genom Företagarna i Kristianstad.

KDFF - Åhus Strand Beachsoccer: Totalt 300.000 kr på två år
Åhus Strand Beachsoccer är en av flera evenemang som drar turister till Åhus. Under sommaren 2012 kommer också SM-slutspelet att avgöras på Täppetstranden.

Nationella Snilleblixtmässan 2012 i Kristianstad, C4 Idé-Forum: 50.000 kr

Den 15 maj 2012 genomförs den årliga Snilleblixtmässan i Kristianstad. Tusentals barn från hela landet deltar och visar upp sina uppfinningar.

Musikteater i Hässleholm: max 150.000 kr/år i tre år
Med syfte att locka en bred publik såväl från närområdet som från övriga delar i södra Sverige vill Musikteater i Hässleholm producera spännande, angelägna och spektakulära musikteater-föreställningar, typ musikaler, i första hand i Hässleholms Kulturhus.

IFK Hässleholm: 75.000:-
En långsiktig plan för att skapa ett elitserielag i Göingebygden.

För ytterligare information
Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på 35,8 miljoner, exkl höstens bidrag på totalt 3.385.000 kronor.

Stiftelsen grundades på initiativ av Sparbanken 1826 som ända sedan banken startade 1826 värnat om bygden och dess invånare. Idag är banken Sveriges äldsta sparbank med många kunder i Kristianstads, Hässleholms, Osby, Olofströms och Östra Göinge kommuner.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive den 1 oktober.