Utvecklingsstiftelsen stödjer kulturens, näringslivets och föreningslivets utveckling

Såväl kultur som näringsliv och föreningsliv får del av Sparbanken 1826 överskott
när Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 delar ut höstens bidrag idag. Tiotalet organisationer får dela på pengarna.

När sparbanksidén föddes i Skottland för 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 .

-  Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Sedan stiftelsen startade 2004, har vi delat ut mer än 30 mkr till olika projekt.

Nedanstående organisationer har beviljats bidrag från utvecklingsstiftelsen:

Siesta!: 450.000 kr under tre år (200.000 kr första året)
Siesta! har vuxit och blivit en musikfestival av stor karaktär. Festivalen besöks varje år av ca 10.000 glada personer från allt mellan 13-60 år. Med en blandning av internationella artister och gräddan av Sveriges artistelit får festivalen Hässleholm att gunga under tre dagar. Festivalen har funnits sedan 2003 och går av stapeln sista helgen i maj.

CONNECT Skåne: 62.500 kr/år i tre år
CONNECT Skåne har bedrivit sin verksamhet i 11 år och i östra Skåne har man funnits i 7år. Verksamheten syftar till att hjälpa entreprenörer och tillväxtföretag genom frivilliga och ideella insatser från det befintliga näringslivet.

Skol-SM i skytte: 40.000 kr
Skyttar och ledare från hela landet kommer till en av Sveriges modernaste skytteanläggning, Wendesbanan, i september 2011.   God PR skapas för Kristianstad när svenska mästare i olika skyttediscipliner ska koras i åldrarna 12-17 år.

ACTIVE LIFE, Olofström – Idrottens dag: 30.000 kr
ACTIVE LIFE vill utveckla en ny verksamhetsform mot handikapporganisationer och förbättra samverkan mot skolor i år 1-6.

NyföretagarCentrum, Kristianstad: 60.000 kr/år i tre år
NyföretagarCentrum hjälper alla som vill starta ett eget företag genom kostnadsfri och konfidentiell rådgivning. Oberoende och god rådgivning på ett tidigt stadium, som ger sunda företag, är mycket viktigt för regionens tillväxt.

NyföretagarCentrum, Osby: 12.000 kr/år i tre år

Konststad Kristianstad: 50.000 kr/år i tre år
Konststad Kristianstad vill värna om konstnärer som verkar i och runt omkring Kristianstad och projektet började för två och ett halvt år sedan, då lokaler konstnärer bjöds in att ställa ut sina alster på Quality Hotel Grand.

Teaterföreningen Kuppmakarna - Eld i berget: 35.000 kr
Eld i berget är en dramatisering av jakten på och brytningen av den svarta diabasen. Uppsättningen kommer att arrangeras av teaterföreningen Kuppmakarna och premiären är planerad till juni 2011.

Åhus Beachhandboll Festival AB: 250.000 kr
Åhus Beachhandboll Festival är det största årliga turistevenemanget i regionen.

KDFF - Åhus Strand Beachsoccer: 150.000 kr
Åhus Strand Beachsoccer är en av flera evenemang som drar turister till Åhus.

Ambassadörsnyckeln i Lönsboda: 50.000 kr
Ambassadörsnyckeln är ett konstverk, utformat som en nyckel, att placeras på nya torget i Lönsboda. Konstverket är samtidigt ett nyttoföremål, som ger trötta ben avslappning, då den även fungerar som bänk.

För ytterligare information

Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51

Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på 32 miljoner.

Stiftelsen grundades på initiativ av Sparbanken 1826 som ända sedan banken startade 1826 värnat om bygden och dess invånare. Idag är banken Sveriges äldsta sparbank med många kunder i Kristianstads, Hässleholms, Osby, Olofströms och Östra Göinge kommuner.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive
den 1 oktober.