Autentisering i en hybrid IT-miljö skapar säkerhetsrisker

Att använda sig av en hybrid IT-miljö anses av många idag som det nya normala och eldas på av den fortsatta spridningen av Software as a Service (SaaS). I en hybrid IT-modell fortsätter organisationer att hantera delar av sina IT-resurser internt, och använda molnet för andra delar. Om det hanteras på rätt sätt, är det ett strategiskt sätt att säkerställa en god infrastruktur.

Perfekt – var anmäler jag mig? ….kanske du undrar. Sannolikheten är ganska hög att dina medarbetare redan har kört igång. I en undersökning som utfördes av Stratecast både inom IT-funktionen och i verksamheten, uppgav 80% att de använder sig av SaaS-applikationer som inte är godkända på sina arbetsplatser. Det första steget är därför att kartlägga vad som faktiskt redan används i organisationen, och hur du kan få in det i ITs utbud. Nästa steg blir att veta vad ni vill sköta internt, och vad ni vill lägga ut till tredje part. I detta steg väger du troligtvis fördelar (ekonomi, effektivitet, flexibilitet) mot nackdelar (säkerhet, bindningstider, dataöverföring och lagring). Du behöver även ta hänsyn till hur ni efterlever olika regelverk.

Men vad händer med användaridentiteter och lösenord i en hybrid version av IT? Med tanke på att hela 63% av alla dataläckor involverar svaga eller stulna lösenord, är organisationer i behov av bättre autentiseringsmetoder för att skydda sig. Idag innebär detta multifaktor-autentisering och kan ske på två olika sätt: outsourca identiteter till molnet, eller synka identiteter till molnet. Båda sätten stöds av Identitity as a Service (IDaaS), som har blivit allt mer populärt eftersom det utlovar användarvänlighet och centralisering av identiteter. Det är dock viktigt att känna till att IDaaS inte löser problemen med replikering, motstridande data, och helt nya kataloger/strukturer som skyddar mot yttre hot (om något är skyddat av leverantören, krävs stort förtroende för denna). Med andra ord, även om IDaaS kan stärka autentiseringsprocessen, med till exempel flerfaktorautentisering, kan den också göra din organisation mer sårbar (med hackerattacken mot OneLogin som ett varnande exempel).

Företag och organisationer kan se en hybrid IT-miljö som ett första steg för att gradvis migrera intern information till molnet. Fördelen med detta är att din och din organisations kunskap om olika molntjänster kan växa i takt med att utbudet av molntjänster ökar. Om du funderar över att se över er autentisering som en del av detta, föreslår vi att ni läser vårt senaste whitepaper som ger dig en bra överblick och några handfasta tips.

• Datasäkerhet

• lösenordssäkerhet