Helena är Årets Glasögonbärare 2017

Den sjunde upplagan av Årets Glasögonbärare är avgjord. Helena Karjalainen från Eskilstuna har blivit utsedd till Årets Glasögonbärare 2017 och får under ett år representera Sveriges alla glasögonbärare.

– Jag är fantastiskt glad över detta. För ett drygt år sedan fick jag diagnosen bröstcancer. Det här året av behandlingar har satt sina spår både fysiskt som själsligt och det är jättekul att det nu händer något positivt och roligt att fokusera på.

– Dessutom är jag i stort behov av nya glasögon då cellgiftsbehandlingarna har påverkat min syn negativt. Jag ser inte bra med mina gamla glasögon längre och synen är essentiell som fotograf, berättar Helena.

­

Juryns motivering:
Efter ett utmanande år med behandling mot bröstcancer, där cellgifterna dessutom försämrat synen, och som en god förebild för Sveriges glasögonbärare genom sin kämparanda och positiva attityd är Helena Karjalainen väl värd titeln Årets Glasögonbärare 2017.

De två finalister som delar på andraplatsen i tävlingen är Mattias Thorwid från Norrbotten och Helena Wallin från Örebro.

Vill lyfta fram verkliga glasögonbärare
Hela 75 procent av svenska folket har något typ av synfel och en glasögonbärare kan alltså vara vem som helst. I Årets Glasögonbärare vill Specsavers lyfta fram dessa ”verkliga glasögonbärare”. Vinnaren i tävlingen ska vara någon som verkligen förtjänar en ny glasögongarderob.

– För oss är den här satsningen ett viktigt komplement till reklam och annan kommunikation där det många gånger är modeller som syns, berättar Marita Bertilson som är Sverigechef på Specsavers.

– En glasögonbärare kan vara en person som genomgått en behandling för bröstcancer, en ensamstående mamma eller en student. Alla genomgår vi olika faser i livet där vi har olika behov och där förutsättningarna att tillfredsställa behoven varierar. Men faktum kvarstår; alla förtjänar att se bra. Inte minst våra finalister!

Helena vinner, förutom möjligheten att få representera Sveriges alla glasögonbärare genom titeln Årets Glasögonbärare, en helt ny glasögongarderob.

– Jag har alltid sett glasögonen som ett sätt att utrycka min personlighet. Det är roligt med lite speciella bågar som sticker ut. Under behandlingen har glasögonen varit ett sätt för mig att fortsätta uttrycka min stil trots att man tappar hår och blir blek och hängig. Ett par markerade svarta glasögon och rött läppstift kan göra mycket, berättar Helena.

Dessutom kommer Helena och de övriga två finalisterna att representera Specsavers utåt i olika sammanhang, något att hålla ögonen öppna efter under den närmaste tiden.

Hela 608 personer deltog i tävlingen och över 13 000 har röstat fram sina favoriter till semifinal. 21 semifinalister korades baserat på flest antal röster i varje län och utifrån dem har juryn alltså utsett Helena Karjalainen till vinnare samt Mattias Thorwid och Helena Wallin till finalister.

Helena Karjalainen
Yrke: Frilansande fotograf
Ålder: 52
Bor: Eskilstuna
Synfel: Närsynt
Aktuell: Utsedd till Årets Glasögonbärare 2017

Årets jury
Stylisten Isabelle Håwi, Specsavers Sverigechef Marita Bertilson, Specsavers produktchef Caroline Schiller, butiksägare Specsavers Liljeholmen George Yacoub, butiksägare Specsavers Varberg Ann-Charlotte Morten och butikschef Specsavers Hudiksvall Kajsa Halvarsson.