Nya deckarpriset Crimetime Specsavers Award 2015 går till Stefan Ahnhem

Crimetime Specsavers Award 2015 går till Stefan Ahnhem för ”Offer utan ansikte”. Det nyinstiftade priset delades ut i lördags på Sveriges nya deckarfestival Crimetime Gotland. Prisutdelare var den skottska författaren Denise Mina som tidigare mottagit Brittiska Specsavers Thriller Awards.

”Skarp, adrenalinstinn nagelbitarspänning! I 600 sidor hålls läsaren i ett nästan kusligt skickligt grepp i denna kriminalroman som inte väjer för det spektakulära. Författaren är med sina 20 år i manusbranschen en säker berättare och har alla förutsättningar för att bli nästa stora, svenska thrillerstjärna”, motiverar juryn sitt val.

-Det känns oerhört kul, hedrande och framför allt stort att få vinna debutantpriset just i år eftersom det varit ett år av rekordmånga starka debuter inom spänningsgenren, säger vinnaren Stefan Ahnhem.

Optikkedjan Specsavers är samarbetspartner till Sveriges nya deckarfestival Crimetime Gotland som gick av stapeln i Visby 13 – 16 augusti med stora delar av den svenska deckareliten så som bland andra bland andra: Mari Jungstedt, Jens Lapidus, Lars Kepler, Viveca Sten, Håkan Nesser och Anna Jansson.

-God syn är grunden till en bra läsupplevelse! Vi är oerhört glada och stolta över vårt samarbete med Crimetime som ger oss möjlighet att komma nära konsumenterna i ett mycket relevant samanhang för vår verksamhet, säger Marita Bertilson, Sverigechef Specsavers.

Juryn för Crimetime Specsavers Award bestod av Magnus Utvik, frilansande litteraturrecensent för bland annat SVT, Helena Dahlgren, thriller- och deckarexpert som har bloggen Dark Places, Carina Nunstedt, festivalchef för för Crimetime Gotland (juryordförande) och Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers. Dessutom har läsarna kunnat rösta på sin favorit och deras röster vägde lika tungt som en juryröst.

Claudia Nilsson, PR Manager, telefon 070 787 68 00 eller e-post claudia.nilsson@specsavers.com
Carina Nunstedt, festivalchef för Crimetime Gotland, telefon 070 667 73 46 eller e-post carina@booksdreams.se

Crimetime Gotland arrangeras av bokmagasinet Books & Dreams och Blixten & Co i samarbete med Region Gotland.