Rekordstor insamling för bättre syn i Tanzania

Under hösten har svenska folket lämnat in glasögon de inte längre använder till sin närmaste Specsavers-butik och på så sätt stöttat välgörenhetsprojektet ”Ge Syn”. Projektet är ett samarbete mellan Specsavers och SOS barnbyar och i år har engagemanget varit rekordstort med nära 28 000 insamlade glasögon. Lördag den 27 februari åker ett team från Specsavers till Tanzania för att dela ut glasögonen till barn och vuxna som därmed får möjlighet att se, läsa och studera och på sätt bättre förutsättningar att kunna försörja sig själva och sina familjer.

Mer än varannan svensk (57 procent)* har ett eller flera par glasögon de inte längre använder liggandes hemma. Glasögon som skulle kunna ge människor i andra delar av världen en möjlighet till syn de annars inte skulle få. Mot bakgrund av detta har Specsavers för tredje året i rad samlat in glasögon till behövande i Tanzania. I år slog insamlingen nytt rekord med nära 28 000 insamlade glasögon och den 27 februari åker ett team från Specsavers ner med dessa till en SOS barnby i Dar es Salaam.

Tanzania är ett av världens fattigaste länder och målet med projektet är att ge människor bättre förutsättningar för att kunna utbilda sig, skaffa ett arbete och försörja sig själva och sin familj. Med på resan för att överlämna dessa tillvaratagna avlagda glasögon som nu får nytt liv är Specsavers Sverigechef Marita Bertilson.

– Det känns otroligt att få åka ner och hjälpa så många människor på plats som annars inte skulle få hjälp med sin syn. Tillsammans med ett lokalt team kommer vi att genomföra syntester och matcha glasögonen vi har med oss med nya mottagare. Unikt för detta projekt är att glasögonen märks vid inlämning så att de som har skänkt dem har möjlighet att få ett sms eller mail och se vem som blivit den nya ägaren så fort en matchning har gjorts, säger Marita Bertilson.

Mer om Specsavers insamlingskampanj
Insamlingskampanjen Ge Syn pågick fr.o.m. 7 september t.o.m. 1 november 2015 i alla Specsavers butiker. Den 27 februari 2016 reser Specsavers team tillsammans med Ingela Norberg, vinnaren i tävlingen Årets Glasögonbärare 2015, och Lotta Gray till Dar es-Salaam i Tanzania för att göra syntester och dela ut de skänkta glasögonen till behövande. För mer information om projektet se filmen här om förra årets insamling eller besök tanzania.specsavers.se. Kampanjen kan även följas på hashtagen #gesyn på Instagram.

* Enligt en undersökning som genomfördes av Sifo på uppdrag av Specsavers i augusti 2015 och baseras på svar från 1182 svenskar i åldersgruppen 15 till 79 år.

Karin Sturesson, Spotlight PR
Mobil: +46 709 99 00 09 Email: karin.sturesson@spotlightpr.se

• Företagande

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 112 butiker.