Utmanande TV-reklam ska ändra köpbeteendet hos glasögonbärare

Idag, den 12 maj, rullas Specsavers nya kampanj ut i de nordiska tv-rutorna. De nya filmerna är gjorde av Forsman & Bodenfors och är humorfyllda betraktelser av vad som skulle inträffa om Specsavers för en dag skulle ta bort sina låga priser samt sitt erbjudande om två par glasögon till priset av ett par. Filmerna ska precis som Specsavers varumärke vara annorlunda, pådrivande och utmanande.

- Vi gör totalt tre filmer: en för den något äldre målgruppen 40 plus, en för de som är lite yngre och en som fokuserar på prisposition, säger Anders Zanton, marknadschef på Specsavers. Alla innehåller de en stor portion humor och syftar till att utmana och skapa ett ifrågasättande av det sätt vi tidigare köpt glasögon på.

Specsavers har sedan sitt intåg på den svenska marknaden verkat för att förändra synen på glasögonanvändandet bland svenskarna. Genom tydliga, låga priser och erbjudanden som 2 för 1 har allt fler anammat trenden att förstärka eller förändra ens utseende med hjälp av glasögon i olika stilar. Köpbeteendet börjar nu förändras och 75 % av Specsavers kunder väljer numera att köpa fler än ett par glasögon när man byter glasögon.

- Huvudfokus ligger på att öka kännedomen om Specsavers. En person byter i genomsnitt glasögon vart tredje år vilket gör att en lansering av ett varumärke tar mycket längre tid att etablera än för en vanlig produkt i till exempel dagligvaruhandeln. För oss handlar det om att delvis förändra attityden till glasögon. Vi vill att det ska bli en accessoar man har flera av och växlar mellan vid olika tillfällen, fortsätter Anders.

Specsavers, som har funnits i Sverige i lite mer än tre år, vill förändra hur svenskar ser på glasögon. Ett mål med erbjudandet är att få fler att använda glasögon som passar med den stil de för tillfället har.

Efter tre år i Sverige har Specsavers även genomgått en utvecklingsfas vad gäller marknadsföringen, och kommer nu även att annonsera i två för Specsavers nya typer av medier; radio och modemedia - främst för att lansera den stora modetävlingen "Årets Glasögonbärare" för tredje året i rad.

- Tävlingen har hjälpt till att placera oss på modekartan och syftar till att visa att glasögon är en självklar modeaccessoar och stilmarkör som kan förändra och förhöja utseendet och den personliga stilen, säger Pernilla Algede, PR-chef på Specsavers.

Utnämnandet av Sveriges glasögonbärare sker under Glasögongalan på Berns den 12 september där vinnaren senare går vidare till den stora internationella finalen i London i oktober.

• Mode