Ingemar Stenmark är tillbaka på berget

Legenden Ingemar Stenmark är ny delägare och aktiv partner i Åreföretaget Spektrum. Genom att i augusti förvärva en del i bolaget som tillverkar och säljer goggles för skid och snowboardåkning samt solglasögon knyter Ingemar åter an till sina rötter på berget.

– Spektrum känns som ett väldigt spännande projekt för mig, dels att vara med och utveckla bra produkter men även vara med på resan och bygga ett framgångsrikt bolag och varumärke. Det som var avgörande och gjorde att jag ville vara med fullt ut var att Spektrums produkter redan känns väldigt bra och något som jag kan stå bakom. Dessutom har alla grundare ett genuint intresse och bakgrund inom skid och snowboard och är ett härligt och ambitiöst gäng! säger Ingemar.

– Ingemar delar vår syn på design och produkt fullt ut, Spektrum har sedan dag ett stått för ren och funktionell design och vill tillhandahålla hög kvalitet där vi fokuserar på att göra människors upplevelse på berget bättre säger Robert Olsson, en av grundarna. Vi vill att så många som möjligt ska ha möjlighet att använda bra grejer där ute och Ingemars erfarenheter och kontakter kommer att hjälpa oss att göra ännu bättre produkter för ett aktivt liv på berget.

Stenmark är redan aktiv i bolaget som styrelsemedlem och dessutom delaktig i mer detaljerade beslut gällande produktutveckling, affärsutveckling och marknadsföring. Spektrum kommer att vara Ingemars huvudsakliga sysselsättning framåt och det finns många bitar att ta tag i hos ett ungt snabbväxande företag. – Vi är oerhört glada över att Ingemar valt att bli en del av Spektrumfamiljen! Vi har väldigt mycket gemensamt med Ingemar, såsom kärleken till berget, åkningen och inte minst produkterna. Ingemar tillför ytterligare erfarenhet och kunskap och kompletterar vårt team på bästa sätt, avslutar VD, Andreas Nilemo

Spektrum grundades 2012 av vännerna Henrik Köhler, Robert Olsson, Andreas Nilemo och Anders Neuman, alla med mångårig professionell bakgrund inom skid och snowboardåkning och har med sin rena design, höga kvalitet och lyhördhet för marknaden snabbt rönt framgångar. 2014 vann företaget tidningen Sportfacks pris som Årets Nykomling och Spektrum finns till säsongen 16/17 tillgängliga i dörrar landet över samt på 9 utländska marknader, målet är att under 2017 för femte året i rad fördubbla tillväxten.