Nyhet -

Lagligt spel - SPER välkomnar och stödjer Lotteriinspektionens arbete med kampanjen, Lagligt spel.

Lagligt spel - Lotteriinspektionen är den myndighet i Sverige som
verkar för en sund och säker spelmarknad. Lotterinspektionen
stiftar inga lagar utan tydliggör och kontrollerar kraven
utifrån de riktlinjer och lagar som riksdag och regering sätter upp för hur spelverksamheten i Sverige ska fungera.

Utgångspunkten är att spelare och spelombud ska känna trygghet och säkerhet och att det alltid ska gå att lita på att det går rätt till vid såväl vinst som förlust.

SPER, Spelbranschens Etiska Råd, tar ansvarsarbetet ett steg längre och arbetar för att sätta en branschgemensam standard för spelansvar. På detta sätt vill rådet driva spelbranschen att höja nivån och bli ännu effektivare inom detta område.

Som ett led i denna ambition har medlemmarna - sedan tidigare - infört ett antal självreglerande åtgärder såsom riktlinjer för marknadsföring och 18-års åldersgräns för allt spel hos ombud.

- Det är viktigt att alla aktörer på den svenska spelmarknaden agerar ansvarsfullt och gör det enklare för kunden att göra ansvarsfulla val. Av den anledningen stödjer vi Lotteriinspektionens kampanj, som både kunder och spelbolag kommer att vinna på, säger Annika Ferm, Föreningen SPER:s ordförande.

Kampanjen ”Lagligt spel” stödjs av branschorganisationen SPER, Spelbranschens etiska råd och Skatteverket.

För mer information om kampanjen "Lagligt spel", vänligen kontakta kommunikationschef Yvonne Hejdenberg, tel 0765 330 167.