SEEM friar reklam för Postkodlotteriets Grannyra

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2018 10:00 CEST

Postkodlotteriets reklam för Grannyran har blivit anmäld för att vara vilseledande. Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring, SEEM, finner dock inte att påståendet om att ”80 miljoner till Sveriges lyckligaste postnummer” skulle missvisa att det fördelas mellan flera postnummer.

Se bifogad pressrelease från SEEM nedanför.

SEEM är spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring. Expertgruppen granskar anmäld marknadsföring utifrån branschorganisationen Spers Etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar samt fattar beslut om den anmälda reklamen strider mot riktlinjerna eller ej. SEEM granskar medlemmarna i branschorganisationen Sper. Alla ärenden finns att läsa här: https://seemanmalan.se/avgjorda-arenden/

FAKTA SPELBRANSCHENS RIKSORGANISATION: tidigare Spelbranschens Etiska Råd, samlar etablerade aktörer på den svenska spelmarknaden. Medlemmarna består av organisationer med svenskt tillstånd att bedriva spel: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet, Svenska Spel och Sportlotteriet. Stödmedlem är Paf. Spelbranschens Riksorganisation arbetar för en sund, modern och hållbar spelmarknad.

Kommentarer (0)