Utvidga rut-avdraget för seniorer - bör inkludera alla tjänster i hemmet

I en debattartikel i Dagens Industri skriver Christina Rogestam, ordförande SPF Seniorerna, och Anna-Karin Hatt, vd Almega:

Grovstädning, röja garage eller vind, flytta tunga möbler, åka och slänga saker på tippen, ta hand om hushållsåtervinningen, hundrastning och hustillsyn är några av tjänsterna som många svenska seniorer skulle köpa om det var inkluderat i rut-avdraget. Men det finns även stor efterfrågan på omsorgstjänster, som matlagning, fotvård, massage och något så enkelt men viktigt som sällskap.

En ny undersökning från Almega och SPF Seniorerna visar att hälften av SPF:s 270.000 medlemmar utnyttjat rut-avdraget och att det bland dem fortsatt finns en stor efterfrågan på hushållsnära tjänster som inte ingår i rut-avdraget. Här finns en stor potential både till högre livskvalitet bland seniorer och till ökad sysselsättning som rätt kanaliserad kan bidra till att skapa tusentals nya enkla jobb de närmaste tre åren.

Läs hela artikeln här

• Politik, allmänt